بلاگر و نیچ بلاگ

یکی از فعالیت‌های جذاب در دنیای دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ، بلاگ نویسی و در حالت کلی بلاگینگ – Blogging است که به اصطلاح در زبان فارسی یا عنوان “بلاگری” در بلاگ‌های تخصصی یا “نیچ بلاگ” شناخته می‌شود. بلاگینگ برای شما فرصتی ایجاد می‌کند تا دیدگاه خود را درباره موضوعات مختلفی که به آن وارد یا در آن متخصص هستید، با جهان به اشتراک بگذارید.

هم‌چنین با این کار شما یک ارتباط قوی با مخاطبانتان برقرار می‌کنید که موجب تاثیرپذیرفتن آنان از شما می‌شود. این ارتباط و تاثیرپذیری مخاطب از شما باعث می‌شود شما علاوه بر سرگرم کردن مخاطب، به آموزش و فرهنگ‌سازی در سطح جامعه خود بپردازید و بتوانید از طریق بلاگتان کسب درآمد هم انجام دهید.

در این عنوان به معرفی انواع مختلف به بررسی “نیچ بلاگ”هایی می‌پردازیم که هم بین اینفلوئنسرها و مخاطبانشان محبوب است و هم برای نویسندگان و تولید کننده‌های محتوای آن‌ها درآمدهایی خوبی به همراه داشته‌اند. در ادامه به بررسی تعدادی از محبوب‌ترین “نیچ بلاگ”ها می‌پردازیم.

“نیچ بلاگ” مد – Fashion

“فشن بلاگ‌”ها، بلاگ‌هایی هستند که پیرامون صنعت مد، پوشاک و استایل شخصی فعالیت می‌کنند. یک فشن بلاگ می‌تواند به بررسی انواع لباس و اکسسوری، بپردازد و هم‌چنین روند و عملکرد بازارهای پوشاک، معرفی مد روز و استایل‌های مختلف را به همراه داشته باشد. “نیچ بلاگ”های فشن، بعضا به ارائه استایل مخصوص خود می‌پردازند. “فشن بلاگر”ها، صنعت مد را از بزرگترین برندها گرفته تا کوچکترین طراحان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند.

بسیاری از “نیچ بلاگ”های فشن پیرامون مشاوره برای خرید و توصیه‌هایی برای مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کنند که بسیار شبیه مجلات مد است. از همین رو ممکن است رفته رفته فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند یا با برندهای مختلف برای فروش محصولاتشان همکاری کنند. این همکاری در حوزه‌ی “اینفلوئنسر مارکتینگ” در نظر گرفته می‌شود.

“نیچ بلاگ” غذا – Food

در “نیچ بلاگ” غذا، بلاگر در طیف گسترده‌ای آشپزی می‌کند و داستان آن غذا را به همراه تصاویر فوق‌العاده زیبا و گیرایی به اشتراک می‌گذارد. محتوای این “نیچ بلاگ”ها می‌تواند آموزش آشپزی، معرفی غذاهای محبوب در کشورهای مختلف و غیره باشد. در این بلاگ‌ها غذا را جوری نشان می‌دهند که مخاطب ترغیب می‌شود حتی برای یک‌بار هم که شده این غذا را امتحان کند. در بسیاری از موارد نیز آموزش آشپزی توسط این بلاگ‌ها پیرامون غذاهای سریع و ارزان است.

هم‌چنین در بعضی از این “نیچ بلاگ”ها، بلاگر به بررسی رستوران‌ها از نظر کیفیت غذا، محیط، خدمات و طیف قیمتی آن‌ها نیز می‌پردازد. همین امر باعث می‌شود کسب و کارهایی که در زمینه محصولات غذایی، رستوران‌داری یا هتل‌داری فعالیت می‌کنند برای تبلیغات و افزایش فروش خود سراغ این‌گونه “نیچ بلاگ”ها. این نوع همکاری در حوزه “اینفلوئنسر مارکتینگ” صورت می‌گیرد.

“نیچ بلاگ” ورزش – Sports

“نیچ بلاگ”های ورزشی تقریبا برای تمامی ورزش‌ها وجود دارند. محتوای آن‌ها نیز از پوشش دادن مسابقات گرفته تا اخبار راجع به بازیکنان و ویدیوهای آموزشی و انگیزشی – ورزشی را پوشش می‌دهد. بلاگرهای “نیچ بلاگ”های ورزشی می‌توانند روی یک ورزش خاص تمرکز کنند یا رویکرد جامع‌تری برای تولید محتوای خود داشته باشند. این بلاگ‌ها منبع بسیار مهمی برای مخاطبان و طرفداران رشته‌های ورزشی است و می‌توانند اطلاعات زیادی راجع به ورزش یا تیم مورد علاقه خود کسب کنند.

“وب سایت طرفداری” یکی از “نیچ بلاگ”های بسیار قدرتمند ورزشی را در دست دارد که چندین سال به صورت تخصصی در زمینه ورزش فعالیت کرده و علاوه بر آن در زمینه‌های دیگر نیز مشغول به فعالیت است. وب سایت طرفداری یکی از گزینه‌های تاثیرگذار و مفید برای دریافت بک لینک‌های مفید و هدفمند به حساب می‌آید.

“نیچ بلاگ” سفر – Travel

اگر قصد مسافرت دارید یا به دنبال طبیعتی بکر و ناب برای عکاسی می‌گردید “نیچ بلاگ”‌های مسافرتی بسیار به شما کمک می‌کنند. محتوای موجود در این “نیچ بلاگ”ها به دلیل برخورداری از تصاویر و ویدیوهای خیره‌کننده‌ای که منتشر می‌کنند، برای مخاطبان بسیار جذاب و آرامش بخش است.

بلاگرهای “نیچ بلاگ”های مسافرتی عموما هیچ‌هایکر – Hitchhiker یا افرادی اهل سفر هستند که مسافرت به عنوان تفریح اصلی زندگیشان در نظر گرفته می‌شود. هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، رستوران‌ها و انواع کسب و کارها در شهرهای مختلف برای معرفی و تبلیغات خود به سراغ این دسته از “نیچ بلاگ”ها و بلاگرها می‌روند. فعالیت‌های تبلیغاتی این حوزه عموما در حوزه “اینفلوئنسر مارکتینگ” قرار می‌گیرند.

“نیچ بلاگ” سبک زندگی – Life style

“نیچ بلاگ”های سبک زندگی – Life style متنوع‌ترین طیف بلاگ‌ها را شامل می‌شود. محتوای این نوع نیچ بلاگ‌ها پیرامون زندگی شخصی افراد است که شامل  مواردی مانند کارهایی که دوست دارند انجام دهند، شغل و فعالیتی که مشغول انجام آن هستند، رستورانی که دوست دارند غذا بخورند، کافه‌ای که دوست دارند در آن کار کنند، جایی که دوست دارند خرید کنند و غیره می‌شود.

اکثر اینفلوئنسرهای لایف استایل – Life style به ویژه در اینستاگرام، در این زمینه فعالیت دارند. درواقع پیج اینستاگرام یا بلاگ یک اینفلوئنسر سبک زندگی یک “نیچ بلاگ سبک زندگی” است. تعداد زیادی از اینفلونسرهای این حوزه به بازاریابی پیرامون محصولاتی که در زندگی روزانه خود مورد استفاده قرار می‌دهند، می‌پردازند.

البته محتوای این نوع بلاگ تنها به موارد گفته شده محدود نمی‌شود و می‌تواند شامل مواردی مانند نحوه چیدمان دکوراسیون منزل، تربیت فرزند، راهکارهای موفقیت در زندگی شخصی و موضوعات جهان شمول دیگری باشد.

“نیچ بلاگ” گیمینگ – Gaming

بازی‌های ویدیویی به یک صنعت قدرتمند، تاثیرگذار و پرسودتر از همیشه تبدیل شده است. در حال حاضر اکثر بازی‌های این حوزه در قالب بتل رویال – Battle Royal و به صورت آنلاین انجام می‌شود. امروزه “نیچ بلاگ‌های گیمینگ” بسیار محبوب و پرطرفدار شده‌اند. از اعلان بازی‌ها گرفته تا حمایت مالی از سوی شرکت‌ها، نیچ بلاگ‌های گیمینگ به روش‌های مختلف می‌توانند به درآمدزایی برسند.

محتوای این نیچ بلاگ‌های گیمینگ شامل نقد و بررسی و ارزیابی بازی‌‌ها، گشت و گذار در محیط بازی، معرفی بازی‌های مختلف، نقد و بررسی کنسول‌ها یا سخت‌افزار سیستم‌های گیمینگ و مواردی از این قبیل می‌باشد. از آنجایی که کانال‌های یوتیوب طرفداران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند، این نیچ بلاگ‌ها به سرعت تبدیل به یک کانال یوتیوب می‌شوند.

علاوه بر همه‌ی این‌ها نیچ بلاگ‌های گیمینگ، فضای بسیار مناسبی برای آشنایی گیمرهای مختلف از دسته‌بندی‌های متفاوت بازیکنان است. همکاری کسب و کارها از جمله شرکت‌های وارد کننده قطعات یا نمایندگی‌های رسمی واردات محصولات سخت‌افزاری و سیستم‌های گیمینگ با “نیچ بلاگ”های گیمینگ در “اینفلوئنسر مارکتینگ” است.

“نیچ بلاگ” بازاریابی – Marketing

‌آکادمی ادزیرو که هم اکنون در آن حضور دارید، نمونه بارز یک “نیچ بلاگ بازاریابی” است. این نیچ بلاگ‌ها معمولا برای افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مختلف و عمدتا در زمینه بازاریابی دیجیتال – Digital Marketing طراحی شده‌اند و هم‌چنین فروش محصولات یا خدمات خود را به همراه دارند.

با تولید محتوا پیرامون چنین موضوعاتی، یک بلاگ بازاریابی می‌تواند توجه مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کند و با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار کاربران خود می‌گذارد، محصولات یا خدمات خود را به فروش برساند. لازم به ذکر است که بازاریابی تنها صنعتی نیست که توسط این “نیچ بلاگ‌ها” مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد؛ بلکه محتوای آن‌ها در اکثر موارد شامل آموزش و توسعه فردی نیز می‌باشد.

سلامتی و تناسب اندام

این دسته از بلاگ‌ها نکات مربوط به تمرینات ورزشی و دستورالعمل‌های زندگی سالم را توصیه کرده و گاهی اوقات برنامه‌های تمرینی کامل را در قالب نحوه انجام تمرین‌ها را منتشر می‌کنند. این بلاگ‌ها می‌توانند همراه خوبی برای افرادی که قصد دارند به تناسب اندام دست پیدا کنند می‌باشد و به مخاطب یک دید کلی در زمینه زندگی سالم و تناسب اندام می‌دهند.

در صورت تمایل به استفاده از خدمات تبلیغاتی اینستاگرام، شما عزیزان با مراجعه به صفحه تعرفه تبلیغات اینستاگرام، قادر به مشاهده هزینه تبلیغات اینستاگرام خواهید بود.

عناوین مکمل

اینفلوئنسر کیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ
انواع اینفلوئنسر بر اساس پلتفرم
انواع بلاگر

منبع: Hubspot