اینفلوئنسر مارکتنیگ چیست؟ – Influencer Marketing
اینفلوئنسر مارکتنیگ نوعی بازاریابی آنلاین است که امروزه در فضای دیجیتال بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و استقبال شدیدی از جانب کاربران شبکههای اجتماعی روبرو شده است. با این حال هنوز افراد زیادی مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ را درک نکرده اند. یکی از روش های نوین و تاثیرگذار در تبلیغات اینستاگرام، اینفلوئنسر مارکتینگ – به معنی استفاده از افراد تاثیر گذار در زمینه تخصصیشان – است.
به نوعی در اینگونه تبلیغات، علاوه بر اینکه بخشی از اعتبار اینفلوئنسر موردنظر به برند شما اضافه میشود، اینفلوئنسر موردنظر محصول یا خدمات شما را به صورت نفر به نفر منتقل میکند. طبیعی است وقتی شما از طرف فردی که روی شما تاثیرگذار است پیشنهاد خوبی دریافت میکنید، امکان اینکه شما از محصول یا خدمات پیشنهادی استفاده کنید یا کاری که فرد موردنظر به شما گفته است را انجان دهید، بیشتر است.
اینفلوئنسر مارکتینگ ترکیبی از بازاریابی قدیمی و جدید است که طی آن اینفلوئنسر ایده را از مشتری یا کسب و کار موردنظر دریافت میکند و از آن در یک کمپین تبلیغاتی استفاده میکند. این نوع بازاریابی فقط شامل افراد مشهور نمیشود و پیرامون افراد تاثیر گذاری که چندان مشهور نیستند نیز میچرخد که بسیاری از آنها هرگز خود را در یک محیط آفلاین مشهور نمیدانند.
اینفلوئنسر کیست؟
اینفلوئنسر شخصیست که در یک زمینهی خاص متخصص است و به دلیل دانش و مهارت، شهرت یا موقعیت اجتماعی که از آن برخوردار است از تاثیر به سزایی روی مخاطبینش برخوردار است. اینفلوئنسر میتواند هرکسی باشد و دلیل محبوبیت آنها پیگیریهای گسترده و تولید محتوای پیاپی و بعضا حرفهای است که در حیطه تخصصی خود در فضای وب و رسانههای اجتماعی میباشد.
یک اینفلوئنسر میتواند یک عکاس مشهور مد و فشن در اینستاگرام باشد یا یک وبلاگ نویس خوب در فضای دیجیتال که توییتهای تاثیرگذاری را به صورت روزانه منتشر میکند. در هر صنعت افراد با نفوذی وجود دارد، فقط باید آنها را پیدا کرد و بر اساس معیارهای موردنظرمان تصمیم بگیریم با کدام یک از آنها همکاری کنیم یا محتوای کدامشان را دنبال کنیم.
برخی از اینفلوئنسر ها ممکن است تا چند میلیون دنبال کننده داشته باشند اما خیلی وقتها ممکن است شبیه افراد عادی باشند و نهایتا 10000 دنبال کننده داشته باشند. اما به دلیل متخصص بودن در حوزه فعالیت خود به شهرت رسیدهاند و پاسخ سوالات مردم را در آن حوزه میدهند و بسته به حوزه تخصص خود بهترین تصاویر، سرگرم کننده ترین ویدیوها و آموزنده ترین مطالب را در موضوعات موردنظرشان به نمایش میگذارند.
چرا از تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟
خود را جای مخاطبین بگذارید. طبیعیست زمانی که شما از طرف فردی که بر روی شما تاثیر میگذارد پیشنهادی دریافت میکنید، امکان اینکه آن کار را انجام دهید بسیار بالاست. اینفلوئنسرها دقیقا این تاثیرگذاری را برروی مخاطبینشان دارند و از این قابلیت در قالب تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ به منظور ارتقای کسب و کار شما عزیزان مورد استفاده قرار میدهند.
دستهبندی انواع اینفولئنسرها در اینستاگرام
میکرو اینفلوئنسر – Micro influencer
یک میکرو اینفلوئنسر – Micro influencer از دید ادزیرو شخصیست که از مخاطبینی در رنج ۲ الی ۱۰۰ هزار فالوور برخوردار است و ب طور معمول در موضوع خاصی که فعالیت دارند عموما از تاثیرگذاری بالایی برخوردارند و مخاطبین آنها هر چند کم اما به نظرات آنها در آن زمینه اطمینان دارند. برندها میتوانند با هزینهای کم از قدرت بالای رسانه کوچک این افراد استفاده کنند.
ماکرو اینفلوئنسر – Macro influencer
به طور معمول در ادزیرو ماکرو اینفلوئنسر – Macro influencer به شخصی گفته میشود که بالاتر از ۱۰۰ هزار فالوور در اینستاگرام دارد. محتوای آنها از کیفیت بالایی برخوردار است و به یکی از موضوعات تخصصی آنها یا علاقهی شخصی آنها مربوط است. آنها میکرو اینفلوئنسرهایی هستند که به مرور زمان و به صورت طبیعی مخاطبان خود را رشد و توسعه دادهاند و بین مخاطبینشان از اعتبار بالایی برخوردار هستند.
سلبریتی – Celebrities
سلبریتیها – Celebrities معمولا بیش از یک میلیون فالوور دارند (نه همیشه اما در اغلب اوقات) و اکثرا از طریق منبعی به غیر از شبکه اجتماعی مانند سینما یا موسیقی (و به طور معمول فضای آفلاین) معروف شدهاند و به خاطر معروفیت و محبوبیتشان، در شبکههای اجتماعی نیز دنبال کنندههای زیادی دارند. میتوانند گزینههای بسیار مناسبی برای افزایش آگاهی از برند باشند اما معمولا برای رشد و توسعه دنبال کنندگان و دریافت فالوور هدفمند به منظور افزایش فروش و استفاده از خدمات توصیه نمیشوند.
5 عامل تاثیرگذار در اینفلوئنسر مارکتینگ
- ابتدا با دقت هر چه تمامتر رویکرد خود را برای اینفلوئنسر مارکتینگ انتخاب کنید. به صورت سازماندهی شده و استراتژیک، برنامه و بودجه را کنار هم قرار داده و وقت خود را صرف تحقیق، پیدا کردن و ارزیابی اینفلوئنسرهای مناسب برای حرفه خودتان کنید.
- در مورد روش پیدا کردن اینفلوئنسر تصمیم بگیرید. طی تحقیق و بررسی انتخاب کنید یا حرفهای تر عمل کرده و آن را به دست آژانسهای دیجیتال مارکتینگ بسپارید.
- صبور باشید و با اینفلوئنسر در مذاکره با اینفلوئنسر مانند دو شخص قابل احترام و صمیمی رفتار کنید نه دو شرکت تجاری که در حال معامله با یکدیگر هستند.
- در این سبک بازاریابی شما با تعامل مثبت و سازنده با صفحه اینفلوئنسر به فالوورهای او دسترسی پیدا خواهید کرد. شما محصولی برای تبلیغ و فروش ارائه نمیکنید بلکه خود را عضوی از آنها نشان میدهید و برای خود اعتبار کسب میکنید.
- شاید بخواهید مشتریان شما افراد جوانتر باشند، شاید میخواهید محصول جدیدی را به یک گروه یا کاربر خاص ارائه کنید یا میخواهید اینفلوئنسر راجع به ارزش برند شما صحبت کند. اینفلوئنسر توانایی دسترسی به مخاطبان خاص را دارد و به شما کمک میکند تا دقیقا به مخاطب هدف خود دست پیدا کنید.
5 اقدام پایه برای ایجاد و اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتنیگ
همانند هر تاکتیک بازاریابی دیگری، اینفلوئنسر مارکتنیگ نیز نیازمند هدفگذاری و برنامه ریزی میباشد. قبل از شروع کمپین خود حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:
1 دقت و توجه به دستهبندی اینفلوئنسرهایی که به آنان علاقهمندید
آیا به دنبال سلبریتیهای مشهور هستید؛ به میکرو اینفلوئنسر هایی با کمتر از 2 هزار فالوور یا اینفلوئنسرهایی با محدوده 10 الی 15 هزار فالوور نیاز دارید. روی هر کدام از این نوع اینفلوئنسر تمرکز کنید بودجه شما تعیین میشود.
2 دقت و توجه به حیطه کاری اینفلوئنسر موردنظر
برای مثال اگر شما صاحب یک رستوران هستید و نیاز به تبلیغات دارید بهتر است اینفلوئنسری را انتخاب کنید که مرتبا به تولید محتوا در حوزه غذا میپردازد. قطعا اینفلوئنسر حوزه مد و فشن چندان بازدهی بالایی برای شما ندارد.
لازم به ذکر است که یک اینفلوئنسر برای همه به یک اندازه تاثیر گذار نیست چرا که کاربر پس از مشاهدهی محتوای شما در صفحهی اینفلوئنسر موردنظر، نحوهی عملکرد و کیفیت محتوا و کسب و کار شما را مورد ارزیابی قرار میدهد.
3 ارزیابی میزان تاثیرگذاری اینفلوئنسر بر جامعه مخاطب خود
موردی که باید در این مرحله مورد بررسی قرار بگیرد صحت تاثیرگذاری اینفلوئنسر بر فالوورهایش است؛ به عبارت سادهتر آیا اینفلوئنسر است یا اینفلوئنسر نما. برخی از اینفلوئنسرها تنها آمار فالوور بالایی دارند و تعداد بازدید پیج آنها بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد. بعضا ممکن است بازدید هم داشته باشند اما از تعامل کافی با مخاطبینشان برخوردار نباشند. میزان تعامل اینفلوئنسر با کاربران را ملاک انتخاب آنها برای همکاری قرار دهید.
4 بودجهبندی، برنامهریزی و تعیین هدف کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ مقدم بر همه چیز باشد
هنگامی که بودجه برای اینفلوئنسر مارکتینگ در نظر گرفتید از برنامه ریزی، اجرا و بررسی استراتژی خود اطمینان حاصل کنید. اینفلوئنسر مارکتینگ نیازمند نظارت و پیگیری دقیق است. از اینفلوئنسر مارکتینگ به دو دلیل عمده استفاده میشود، افزایش آگاهی از برند – Brand awareness و افزایش فروش – Improve sales. بهتر است استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ حول محوری پیش رود که نیازهای تجاری شما عزیزان را حول این دو موضوع به تحقق برساند.
5 ارزیابی استراتژی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ
در پایان توجه داشته باشید که حتی اگر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما در حال انجام است باید تاریخهایی از پیش تعیین شده داشته باشید که میزان پیشرفت آنها را اندازه گیری کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که کاربران شبکهی اجتماعی اینفلوئنسر را دنبال میکنند نه برند موردنظر را. در واقع مخاطب به برند شما توجهی نمیکند بلکه نظر آن اینفلوئنسر درباره برند برایش جذاب است. پس سعی نکنید اینفلوئنسر را با قواعد تجاری و نظرات خودتان محصور کنید.
نکاتی درباره اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ به سادهترین زبان ممکن، نتیجه همکاری یک برند با یک اینفلوئنسر است تا یکی از محصولات یا خدمات خود را به بازار عرضه یا آن را پروموت کند (ارتقا دهد). برندها با کار کردن با اینفلوئنسرها، به طور بدیهی روند شناخت خود را بهبود میبخشند.
بهتر است توجه داشته باشیم که اینفلوئنسر مارکتنینگ تنها پیدا کردن اینفلوئنسر، پرداخت نقدینگی و قرار گرفتن در تابلوی اعلانات آنها با هدف اینکه بتوانند محتوای تبلیغاتی درباره شما منتشر کنند، نیست. اینفلوئنسرها افرادی هستند که مدتها زمان صرف ساختن نام تجاری خود و پرورش مخاطبان خود کردهاند و به طور طبیعی از شهرت خود و افرادی که به آنها اعتماد دارند محافظت میکنند.
اینفلوئنسر صبر و شکیبایی و تمرکز خود را برای موفقیت در رسانههای اجتماعی صرف کرده است و علاقهای ندارد صرفا به خاطر پول وارد حیطه اینفلوئنسر مارکتینگ شوند. در نتیجه بسیار مهم است محصول یا خدماتی که شما ارائه میکنید منافات یا مغایرتی با سبک زندگی یا حیطه تخصصی اینفلوئنسر موردنظر نداشته باشد. بهتر است در اینفلوئنسر مارکتینگ انتظار نتایج سریع را نداشته باشید.
بهتر است به آرامی و پایدار با رسانههای اجتماعی و بازاریابی محتوا و نمایش اقتدار در ارائه خدمات و محصولات، اعتبار و کیفیت و هدایت فکری مخاطبین خود در صنعت و حیطه تخصصیتان، خود را نشان دهید. اینفلوئنسر مارکتینگ باعث به دست آوردن فالوورهایی وفادار و فعال است. از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ و در ارتباط بودن با اینفلوئنسر میتوانید راهی به قلب و ذهن فالوورهای او باز کنید که کسب این اعتماد و احترام کار چندان راحتی نیست.
تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ در ادزیرو چگونه انجام میشود؟
پس از بررسی کسب و کار شما توسط کارشناسان ادزیرو، نوبت به شما عزیزان برای تعیین هدف و بودجهی تبلیغات میرسد، سپس اینفلوئنسرهای مناسب به شما عزیزان پیشنهاد میشوند. پس از تایید، کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما هماهنگ و اجرا میشود. در صورتی که ایدهی خاصی برای محتوای تبلیغات توسط اینفلوئنسرها ندارید، تولید محتوای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نیز برای شما عزیزان انجام میشود.
چرا اینفلوئنسر مارکتینگ را با ادزیرو انجام دهیم؟
ادزیرو با توجه به موضوع کار شما، اهداف تبلیغاتی و بودجهی شما، اینفلوئنسرهایی را به شما پیشنهاد میدهد که متناسب با اهداف تبلیغاتی، بودجه و حرفهی شما باشند. برای مثال اگر شما قصد افزایش فالوور پیج اینستاگرام خود را دارید، اینفلوئنسری پیشنهاد میشود که قبلا برای مشتریان دیگر نتیجهی قابل قبولی از نظر جذب فالوور داشته است.
همچنین کارشناسان و استراتژیستهای ادزیرو علاوه بر پیشنهاد و راهنمایی در انتخاب اینفلوئنسر مناسب و بودجهبندی بهینه تبلیغات شما عزیزان، در تمامی مراحل بعدی از جمله طراحی سناریوی تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ/ هماهنگی و اجرای تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ/ تهیه گزارش، ارزیابی، آنالیز و ارائهی راهکار به منظور بهبود نتایج تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ نیز به همراهی شما عزیزان میپردازند.
در صورت تمایل به استفاده از خدمات تبلیغاتی اینستاگرام، شما عزیزان با مراجعه به صفحه تعرفه تبلیغات اینستاگرام، قادر به مشاهده هزینه تبلیغات اینستاگرام خواهید بود.
عناوین مکمل
اینفلوئنسر کیست؟
انواع نیچ بلاگ
انواع اینفلوئنسر بر اساس پلتفرم
انواع بلاگر
منبع: later