اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest

اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

اینفلوئنسر مارکتینگ

فهرست مطالب

اینفلوئنسر مارکتنیگ چیست؟ – Influencer Marketing

اینفلوئنسر مارکتنیگ نوعی بازاریابی آنلاین است که امروزه در فضای دیجیتال بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و استقبال شدیدی از جانب کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. با این حال هنوز افراد زیادی مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ را درک نکرده اند. یکی از روش های نوین و تاثیرگذار در تبلیغات اینستاگرام، اینفلوئنسر مارکتینگ – به معنی استفاده از افراد تاثیر گذار در زمینه تخصصیشان – است.

به نوعی در این‌گونه تبلیغات، علاوه بر این‌که بخشی از اعتبار اینفلوئنسر موردنظر به برند شما اضافه می‌شود، اینفلوئنسر موردنظر محصول یا خدمات شما را به صورت نفر به نفر منتقل می‌کند. طبیعی است وقتی شما از طرف فردی که روی شما تاثیرگذار است پیشنهاد خوبی دریافت می‌کنید، امکان این‌که شما از محصول یا خدمات پیشنهادی استفاده کنید یا کاری که فرد موردنظر به شما گفته است را انجان دهید، بیشتر است.

اینفلوئنسر مارکتینگ ترکیبی از بازاریابی قدیمی و جدید است که طی آن اینفلوئنسر ایده را از مشتری یا کسب و کار موردنظر دریافت می‌کند و از آن در یک کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کند. این نوع بازاریابی فقط شامل افراد مشهور نمی‌شود و پیرامون افراد تاثیر گذاری که چندان مشهور نیستند نیز می‌چرخد که بسیاری از آن‌ها هرگز خود را در یک محیط آفلاین مشهور نمی‌دانند.

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر کیست

اینفلوئنسر شخصیست که در یک زمینه‌ی خاص متخصص است و به دلیل دانش و مهارت،  شهرت یا موقعیت اجتماعی که از آن برخوردار است از تاثیر به سزایی روی مخاطبینش برخوردار است. اینفلوئنسر می‌تواند هرکسی باشد و دلیل محبوبیت آن‌ها پیگیری‌های گسترده و تولید محتوای پیاپی و بعضا حرفه‌ای است که در حیطه تخصصی خود در فضای وب و رسانه‌های اجتماعی می‌باشد.

یک اینفلوئنسر می‌تواند یک عکاس مشهور مد و فشن در اینستاگرام باشد یا یک وبلاگ نویس خوب در فضای دیجیتال که توییت‌های تاثیرگذاری را به صورت روزانه منتشر می‌کند. در هر صنعت افراد با نفوذی وجود دارد، فقط باید آن‌‌ها را پیدا کرد و بر اساس معیارهای موردنظرمان تصمیم بگیریم با کدام یک از آن‌ها همکاری کنیم یا محتوای کدامشان را دنبال کنیم.

برخی از اینفلوئنسر ها ممکن است تا چند میلیون دنبال کننده داشته باشند اما خیلی وقت‌ها ممکن است شبیه افراد عادی باشند و نهایتا 10000 دنبال کننده داشته باشند. اما به دلیل متخصص بودن در حوزه فعالیت خود به شهرت رسیده‌اند و پاسخ سوالات مردم را در آن حوزه می‌دهند و بسته به حوزه تخصص خود بهترین تصاویر، سرگرم کننده ترین ویدیوها و آموزنده ترین مطالب را در موضوعات موردنظرشان به نمایش می‌گذارند.

چرا از تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ
چرا از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟

خود را جای مخاطبین بگذارید. طبیعیست زمانی که شما از طرف فردی که بر روی شما تاثیر می‌گذارد پیشنهادی دریافت می‌کنید، امکان اینکه آن کار را انجام دهید بسیار بالاست. اینفلوئنسرها دقیقا این تاثیرگذاری را برروی مخاطبینشان دارند و از این قابلیت در قالب تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ به منظور ارتقای کسب و کار شما عزیزان مورد استفاده قرار می‌دهند.

دسته‌بندی انواع اینفولئنسرها در اینستاگرام

اینفلوئنسر مارکتینگ
دسته بندی اینفلوئنسرهای اینستاگرام

نانو اینفلوئنسر – Nano influencer

نانو اینفلوئنسر – Nano influencer دسته‌ای از تولید کنندگان محتوا هستند که بین 1000 تا 10000 فالوور دارند و هر از چندگاهی پیرامون یک سری از محصولات و خدمات به ارائه‌ی مشاوره و نظر دادن می‌پردازند. به عنوان صاحب نظرانی قابل اعتماد شناخته می‌شوند که از نرخ درگیری بسیار بالایی از جانب فالوورهایشان برخوردارند و همین عامل دلیل مناسبی برای کار کردن برندها با این افراد محسوب می‌شود.

میکرو اینفلوئنسر – Micro influencer

یک میکرو اینفلوئنسر – Micro influencer شخصیست که به طور میانگین از 10000 الی 50000 فالوور در شبکه‌ی اجتماعی موردنظر برخوردار است. بیشتر با علاقه‌ی شدیدشان نسبت به یک زمینه‌ی تخصصی شناخته می‌شوند و همانند نانو اینفلوئنسرها از نرخ درگیری بالایی در میان جامعه‌ی مخاطبشان برخوردار هستند. بر طبق مطالعات صورت گرفته روی شبکه‌های اجتماعی، افراد برخوردار از فالوورهای کمتر، در کارکردن با برندها از نتایج بهتری برخوردار هستند.

اینفلوئنسر مید تایر – Mid Tier

اینفلوئنسر مید تایر – Mid tier دسته‌ای از اینفلوئنسرهای اینستاگرام است که به طور میانگین 50000 تا 500000 فالوور دارند. اینفلوئنسرهای مید تایر برای زنده نگه داشتن نامشان تلاش می‌کنند. میزان گسترش محتوای تولید شده توسط این افراد تقریبا در میانه‌ی راه نسبت به چهار دسته‌بندی دیگر اینفلوئنسرها قرار دارد. این اینفلوئنسرها به اندازه‌ی نانو اینفلوئنسرها و میکرو اینفلوئنسرها کوچک نیستند؛ در عین حال که به اندازه‌ی ماکرو اینفلوئنسرها و مگا اینفلوئنسرها بزرگ نیستند. با این حال از نرخ درگیری بالا و نتایج قابل قبولی برخوردارند.

ماکرو اینفلوئنسر – Macro influencer

ماکرو اینفلوئنسرها – Macro influencer به طور میانگین از 250000 تا 1000000 فالوور برخوردارند. نرخ درگیری به شدت بالایی دارند و در برداشتن جامعه مخاطبی بزرگ آن‌ها را به ظَهرنویس و همکار مناسبی برای برندها تبدیل می‌کند. (ظَهر نویس: شخصی که برگه چک را پشت نویس می‌کند و با در میان گذاشتن اعتبار حساب خود، اعتبار برگه‌ی چک را بالا می‌برد). اکثر ماکرو اینفلوئنسرها از تخصص و تجربه در زمینه‌ی تخصصی منتخبشان برخوردارند.

مگا اینفلوئنسر – Mega influencer

مگا اینفلوئنسر – Mega influencer در هر پلت‌فرمی از 1 میلیون فالوور به بالا برخوردار است. اکثر افراد این دسته‌بندی را فهرستی از سلبریتی‌ها تشکیل می‌دهند و سابقا اسم این دسته‌بندی، دسته‌بندی سلبریتی‌ها بود. این دسته معمولا متشکل از افرادی است که هم از مهارتی خاص در زندگی واقعی برخوردارند و هم از شهرت کافی در شبکه‌های اجتماعی برخوردارند.

5 عامل تاثیرگذار در استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

  1. ابتدا با دقت هر چه تمامتر رویکرد خود را برای اینفلوئنسر مارکتینگ انتخاب کنید. به صورت سازماندهی شده و استراتژیک، برنامه و بودجه را کنار هم قرار داده و وقت خود را صرف تحقیق، پیدا کردن و ارزیابی اینفلوئنسرهای مناسب برای حرفه خودتان کنید.
  2. در مورد روش پیدا کردن اینفلوئنسر تصمیم بگیرید. طی تحقیق و بررسی انتخاب کنید یا حرفه‌ای تر عمل کرده و آن را به دست آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بسپارید.
  3. صبور باشید و با اینفلوئنسر در مذاکره با اینفلوئنسر مانند دو شخص قابل احترام و صمیمی رفتار کنید نه دو شرکت تجاری که در حال معامله با یک‌دیگر هستند.
  4. در این سبک بازاریابی شما با تعامل مثبت و سازنده با صفحه اینفلوئنسر به فالوور‌های او دسترسی پیدا خواهید کرد. شما محصولی برای تبلیغ و فروش ارائه نمی‌کنید بلکه خود را عضوی از آن‌ها نشان می‌دهید و برای خود اعتبار کسب می‌کنید.
  5. شاید بخواهید مشتریان شما افراد جوانتر باشند، شاید می‌خواهید محصول جدیدی را به یک گروه یا کاربر خاص ارائه کنید یا می‌خواهید اینفلوئنسر راجع به ارزش برند شما صحبت کند. اینفلوئنسر توانایی دسترسی به مخاطبان خاص را دارد و به شما کمک می‌کند تا دقیقا به مخاطب هدف خود دست پیدا کنید.
اینفلوئنسر مارکتینگ
5 عامل تاثیرگذار در استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

5 اقدام پایه برای ایجاد و اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتنیگ

همانند هر تاکتیک بازاریابی دیگری، اینفلوئنسر مارکتنیگ نیز نیازمند هدف‌گذاری و برنامه ریزی می‌باشد. قبل از شروع کمپین خود حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

1 دقت و توجه به دسته‌بندی اینفلوئنسرهایی که به آنان علاقه‌مندید

آیا به دنبال سلبریتی‌های مشهور هستید؛ به میکرو اینفلوئنسر هایی با کمتر از 2 هزار فالوور یا اینفلوئنسرهایی با محدوده 10 الی 15 هزار فالوور نیاز دارید. روی هر کدام از این نوع اینفلوئنسر تمرکز کنید بودجه شما تعیین می‌شود.

2 دقت و توجه به حیطه کاری اینفلوئنسر موردنظر

برای مثال اگر شما صاحب یک رستوران هستید و نیاز به تبلیغات دارید بهتر است اینفلوئنسری را انتخاب کنید که مرتبا به تولید محتوا در حوزه غذا می‌پردازد. قطعا اینفلوئنسر حوزه مد و فشن چندان بازدهی بالایی برای شما ندارد.

لازم به ذکر است که یک اینفلوئنسر برای همه به یک اندازه تاثیر گذار نیست چرا که کاربر پس از مشاهده‌ی محتوای شما در صفحه‌ی اینفلوئنسر موردنظر، نحوه‌ی عملکرد و کیفیت محتوا و کسب و کار شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

3 ارزیابی میزان تاثیرگذاری اینفلوئنسر بر جامعه مخاطب خود

موردی که باید در این مرحله مورد بررسی قرار بگیرد صحت تاثیرگذاری اینفلوئنسر بر فالوورهایش است؛ به عبارت ساده‌تر آیا اینفلوئنسر است یا اینفلوئنسر نما. برخی از اینفلوئنسرها تنها آمار فالوور بالایی دارند و تعداد بازدید پیج آن‌ها بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد. بعضا ممکن است بازدید هم داشته باشند اما از تعامل کافی با مخاطبینشان برخوردار نباشند. میزان تعامل اینفلوئنسر با کاربران را ملاک انتخاب آن‌ها برای همکاری قرار دهید.

4 بودجه‌بندی، برنامه‌ریزی و تعیین هدف کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ مقدم بر همه چیز باشد

هنگامی که بودجه برای اینفلوئنسر مارکتینگ در نظر گرفتید از برنامه ریزی، اجرا و بررسی استراتژی خود اطمینان حاصل کنید. اینفلوئنسر مارکتینگ نیازمند نظارت و پیگیری دقیق است. از اینفلوئنسر مارکتینگ به دو دلیل عمده استفاده می‌شود، افزایش آگاهی از برند – Brand awareness و افزایش فروش – Improve sales. بهتر است استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ حول محوری پیش رود که نیاز‌های تجاری شما عزیزان را حول این دو موضوع به تحقق برساند.

5 ارزیابی استراتژی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

در پایان توجه داشته باشید که حتی اگر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما در حال انجام است باید تاریخ‌هایی از پیش تعیین شده داشته باشید که میزان پیشرفت آن‌ها را اندازه گیری کنید. هم‌چنین به خاطر داشته باشید که کاربران شبکه‌ی اجتماعی اینفلوئنسر را دنبال می‌کنند نه برند موردنظر را. در واقع مخاطب به برند شما توجهی نمی‌کند بلکه نظر آن اینفلوئنسر درباره برند برایش جذاب است. پس سعی نکنید اینفلوئنسر را با قواعد تجاری و نظرات خودتان محصور کنید.

4 نکته پیرامون اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ
4 نکته پیرامون اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ به ساده‌ترین زبان ممکن، نتیجه همکاری یک برند با یک اینفلوئنسر است تا یکی از محصولات یا خدمات خود را به بازار عرضه یا آن را پروموت کند (ارتقا دهد). برندها با کار کردن با اینفلوئنسرها، به طور بدیهی روند شناخت خود را بهبود می‌بخشند.

بهتر است توجه داشته باشیم که اینفلوئنسر مارکتنینگ تنها پیدا کردن اینفلوئنسر، پرداخت نقدینگی و قرار گرفتن در تابلوی اعلانات آن‌ها با هدف این‌که بتوانند محتوای تبلیغاتی درباره شما منتشر کنند، نیست. اینفلوئنسرها افرادی هستند که مدت‌ها زمان صرف ساختن نام تجاری خود و پرورش مخاطبان خود کرده‌اند و به طور طبیعی از شهرت خود و افرادی که به آن‌ها اعتماد دارند محافظت می‌کنند.

اینفلوئنسر صبر و شکیبایی و تمرکز خود را برای موفقیت در رسانه‌های اجتماعی صرف کرده‌ است و علاقه‌ای ندارد صرفا به خاطر پول وارد حیطه اینفلوئنسر مارکتینگ شوند. در نتیجه بسیار مهم است محصول یا خدماتی که شما ارائه می‌کنید منافات یا مغایرتی با سبک زندگی یا حیطه تخصصی اینفلوئنسر موردنظر نداشته باشد. بهتر است در اینفلوئنسر مارکتینگ انتظار نتایج سریع را نداشته باشید.

بهتر است به آرامی و پایدار با رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا و نمایش اقتدار در ارائه خدمات و محصولات، اعتبار و کیفیت و هدایت فکری مخاطبین خود در صنعت و حیطه تخصصیتان، خود را نشان دهید. اینفلوئنسر مارکتینگ باعث به دست آوردن فالوورهایی وفادار و فعال است. از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ و در ارتباط بودن با اینفلوئنسر می‌توانید راهی به قلب و ذهن فالوور‌های او باز کنید که کسب این اعتماد و احترام کار چندان راحتی نیست.

در صورت تمایل به استفاده از خدمات تبلیغاتی اینستاگرام، شما عزیزان با مراجعه به صفحه تعرفه تبلیغات اینستاگرام، قادر به مشاهده هزینه تبلیغات اینستاگرام خواهید بود.

منبع:
later
builtin.com
ana.net
mediakix.com
kolsquare.com
acodez.in

این مطلب رو با بقیه به اشتراک بذارید ;)

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest

شاید این مطالب هم براتون کاربردی باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Top