اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر در شبکه‎‌های اجتماعی، به شخصی گفته می‌شود که به دلیل دانش و تخصصی که دارد، به مرور زمان و با تولید محتوا در شبکه اجتماعی موردنظر به شهرت و محبوبیت دست پیدا می‌کند. اینفلوئنسر به صورت مرتب پیرامون موضوعی که در آن تخصص دارد در شبکه اجتماعی مورد نظرش به انتشار محتوا می‌پردازد و تجربیات خود را با فالوورها و مخاطبان مشتاق خود به اشتراک می‌گذارد.

به عبارت دیگر، اینفلوئنسر به واسطه تسلطی که بر دانش و مهارت خود دارد بر تصمیم‌‌گیری مخاطبان خود تاثیر به سزایی دارد. اینفلوئنسر می‌تواند مخاطبان خود را نسبت به خرید یک محصول، استفاده از نوعی خدمات، مطالعه یک کتاب، حمایت از یک هنرمند، مشاهده یک فیلم سینمایی یا خیلی اقدامات دیگر تشویق کند. لازم به ذکر است که همه‌ی ای موارد می‌بایست شامل ارتباطی با زمینه‌ی فعالیت اینفلوئنسر شوند.

اینفلوئنسر رابطه‌ای قوی با مخاطبان خود دارد و تعامل بسیار بالایی با آنان برقرار می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از برندها برای معرفی برند شخصی خود یا افزایش فروش، به سراغ یک اینفلوئنسر بروند.

ویژگی‌های یک اینفلوئنسر

قدرت یک اینفلوئنسر به میزان فالوورهای او یا نوع محتوای انتشاری او نیست. بلکه قدرت او به تسلط و تاثیرگذاری او بر تصمیمات فالوورهایش وابسته است. اینفلوئنسر ابتدا با استفاده از دانش و تخصصی که دارد مخاطبان خود را جذب می‌کند و با استفاده از تخصص خود، ابتدا اعتماد آنان را جلب و سپس بر روی تصمیمات مخاطبان خود اثر می‌گذارد. این تاثیر می‌تواند در قالب حمایت از یک کسب و کار با خرید محصول یا استفاده از خدمات آن‌ها باشد یا می‌تواند فرهنگ‌سازی در جامعه را به همراه داشته باشد.

یک شخص چگونه تبدیل به یک اینفلوئنسر می‌شود؟

کار یک اینفلوئنسر تنها به اشتراک گذاری تجربیات و تخصص آن‌ها در یک موضوع خاص محدود نمی‌شود. یک شخص طی سال‌ها تلاش و کسب تجربه و مهارت در موضوعی خاص و فعالیت در دنیای دیجیتال در قالب یک بلاگر – Blogger یا ولاگر – Vlogger، تبدیل به یک اینفلوئنسر می‌شود. اینفلوئنسر یک فرد سخت کوش و با استعداد است که بعد از کسب تجربه و مهارت‌های لازم، برند شخصی خود را ابداع کرده و تجارت موفقی در آن حوزه دارد.

لازمه‌ی رسیدن به مرحله‌ای که بتوانیم از طریق اینفلوئنسر بودن کسب درآمد کنیم، آن است که برای مدت تقریبا طولانی فعال باشیم. علاوه بر آن با مخاطبان خود گفتگوی مداوم داشته باشیم و مطمئن شویم که آن‌ها درگیر کاری هستند که ما مشغول به انجام آن هستیم. هم‌چنین یک اینفلوئنسر بهتر است در تولید محتوا تا حدی قوی عمل کند تا بتواند الهام بخش مخاطبان خود باشد. در صورت مشاهده اشخاصی که خارج از این چهارچوب فعالیت می‌کنند بهتر است از واژه اینفلوئنسر برای آن‌ها استفاده نکنیم.

یک اینفلوئنسر چه کاری انجام می‌دهد؟

هنگامی که یک برند بخواهد درباره موضوعی مقاله یا محتوایی برای بلاگ تولید یا عکسی را در اینستاگرام منتشر کند و یا به معرفی محصولی بپردازد، به یک اینفلوئنسر مراجعه می‌کند. اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش بازاریابی بسیار موثر برای برندهاست. زیرا مخاطبان یک اینفلوئنسر از قبل با او آشنایی دارند و اینفلوئنسر موردنظر برای مخاطبینش قابل اعتماد است.

برای مثال هنگامی که یک برند لباس از لباس‌های جدید خود رونمایی می‌کند، از بازیگری که میلیون‌ها فالوور دارد دعوت به همکاری به عمل می‌آورد که معمولا طی چنین همکاری بازیگر موردنظر، آن لباس را پوشیده و در اینستاگرام خود عکسی منتشر می‌کند. به این صورت میلیون‌ها مخاطبِ آن بازیگر، از محصول جدید آن برند آگاه می‌شوند. در این عنوان تصویری از همکاری Orlando Bloom با برند Hugo Boss را برای شما عزیزان به نمایش می‌گذاریم.

اینفلوئنسر مارکتینگ - همکاری Orlando Bloom با برند Hogo Boss
همکاری Orlando Bloom با برند Hogo Boss در تبلیغات اینفلوئنسر مارتینگ

حالا بسته به این که یک اینفلوئنسر در چه زمینه‌ای مشغول به فعالیت است می‌تواند علاوه بر تولیده محتوا در آن زمینه، به معرفی و تبلیغ برندها و شرکت‌هایی که در همان حوزه مشغول به فعالیت هستند بپردازد. در عناوین مرتبط با اینفلوئنسر، با موضوع انواع مخلتف اینفلوئنسر و بلاگر با شما عزیزان همراه خواهیم بود.

در صورت تمایل به استفاده از خدمات تبلیغاتی اینستاگرام، شما عزیزان با مراجعه به صفحه تعرفه تبلیغات اینستاگرام، قادر به مشاهده هزینه تبلیغات اینستاگرام خواهید بود.

عناوین مکمل

اینفلوئنسر مارکتینگ
انواع اینفلوئنسر بر اساس پلتفرم
انواع بلاگر
انواع نیچ بلاگ

منبع: later