نکته: در ابتدای کار باید به این موضوع اشاره داشت که کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل ادوردز Google shopping campaigns که با نام انحصاری Google Shopping Ads شناخته میشه، طبق آخرین بروزرسانی گوگل تنها در چهل کشور دنیا قابل اجرا هستند که ایران جزو این کشورها نیست و این مقاله تنها در گرو ارتقای سطح دانش هموطنان عزیز در ارتباط با این شیوه از این تبلیغات تعبیه شده.

مقدمه‌ای بر تبلیغات شاپینگِ گوگل ادوردز
_______________________________________________________

کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل ادوردز - shopping ads - تبلیغات شاپینگ گوگل
مقئمه‌ای بر تبیغات شاپینگ گوگل ادز

اگر وب سایتی داریم که در زمینه‌ی خرده فروشی محصول یا ارئه خدمات خاصی فعالیت می‌کنیم، کمپین‌های شاپینگ بهترین مورد برای ما محسوب میشه و امکان پروموت کردن محصول یا خدماتمون رو در فضای آنلاین و local inventory، افزایش ترافیک به وب سایت و local store رو در اختیار ما می‌ذاره.

همچنین امکان دسترسی به لید lead های بهتری رو برای ما فراهم می‌کنه. برای شروع پروسه‌‌ی این نوع تبلیغات، ابتدا اطلاعات محصول مورد نظر رو به همراه مرکز فروش یا Marchant Center برای گوگل ارسال می‌کنیم و کمپینی رو در سیستم تبلیغات شاپینگ گوگل ادز Google Ads میسازیم.

برای نمایش در گوگل و گوشه و کنار وب جاییکه مشتریان بالقوه قادر به مشاهده‌ی محصولات فروشی ما باشن آماده سازی می‌کنه. در شبکه‌ی تبلیغات گوگل به این تبلیغات جایگذاری شده در شبکه‌های متفاوت گوگل، تبلیغات شاپینگ گوگل یا Shopping ads، گفته میشه.

مزایای استفاده از کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل ادوردز
________________________________________________________________

جذب لید‌های بهتر
_____________________________________________________________________________________

ما به عنوان فروشنده با افزودن اطلاعات محصول موردنظر در تبلیغمون، کیفیت لید‌های دریافتیمون رو بالاتر می‌بریم و به خریدارانمون کمک می‌کنیم تا در مرحله‌ی سطحِ صفر اعتماد یا ZMOT، با دریافت اطلاعات کامل تصمیم بگیرند. به منظور مطالعه‌ی دقیقتر در ارتباط با سطحِ صفر اعتماد ZMOT، مطالعه‌ی عنوان پرسونا ورضایت مشتری رو به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم.

چنین اقداماتی، منجر به ترغیب بیشتر خریداران نسبت به خرید از وب سایت ما می‌شه. برای مثال وقتی یکی از کاربران به جستجوی فلان نوع لباس می‌پردازه، با مشاهده‌ی پیشنهادات فروش به همراه اطلاعات کامل در بخش Shopping Ads، به راحتی می‌تونه با نگاه کردن به تصاویر و اطلاعات به انتخاب موردی بپردازه که به طور کامل با سلیقش همخونی داره یا نه.

علاوه بر این حتی می‌تونه به محاسبه‌ی این مورد هم بپردازه که آیا لباس موردنظر با بودجه‌ای که برای اینکار کنار گذاشته همخونی داره یا نه. در نتیجه وقتی کاربر مورد نظر روی آگهی ما کلیک می‌کنه، با حس خوب آگاهی از اطلاعات و هزینه‌‌ای که باید بابت محصول بپردازه اینکارو انجام میده، که تحت چنین شرایطی این شخص بیش از یک کاربر معمولی جذی شده از فضای وب در پروسه‌ی خرید قرار گرفته.

کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل ادوردز - shopping ads - تبلیغات شاپینگ گوگل
نرخ تبدیل بیشتر با استفاده از تبلیغات شاپینگ گوگل ادز

همچنین احتمال تبدیل شدن کلیک حاصل از shopping ads به خرید بسیار بالاتر از کلیک‌های دریافتی از دیگر کمپین‌های موجود در شبکه‌های مختلف گوگل ادوردز خواهد بود چرا که همونطور که در دو پاراگراف قبلی گفته شد؛ با اطلاع کامل از محصول و ویژگی‌هاش روی تبلیغ محصول کلیک می‌کنه.

مدیریت آسون کمپین‌های متمرکز بر خرده‌فروشی
_____________________________________________________________________________________

کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل ادوردز - shopping ads - تبلیغات شاپینگ گوگل
سهولت در مدیریت کمپین شاپینگ گوگل ادز

انواع کمپین‌های تبلیغات شاپینگ گوگل ادوردز Google Shopping Campaigns، به جای استفاده از کلمات کلیدی از ویژگی‌های مرتبط با محصول که ما در خزانه اطلاعاتیِ مرکز فروش data feed Marchant Center وارد کردیم استفاده می‌کنه تا تبلیغات رو به مشتریان مرتبط نمایش بده.

پیشنهاد می‌شه که مستقیما به جستجوی local inventory در فضای گوگل ادز بپردازیم و گروه‌های محصولاتی رو برای آیتم‌های قابل فروشمون بسازیم که قصد سرمایه گذاری روی فروش اون‌ها رو داریم. از نظر عملی تقریبا شبیه به طراحی ادگروپ و استقرار کلمات کلیدی در اون‌ها می‌مونه.

حضور گسترده‌تر در فضای تبلیغات گوگل
_____________________________________________________________________________________

لازم به ذکر هست که قابلیت نمایش بیش‌از یک تبلیغ برای جستجوی یک کاربر وجود داره که در صورت مرتبط بودن دو تبلیغ در شبکه‌ی جستجو و تبلیغ فروشگاهی، یک تبلیغ فروشگاهی Shopping Ad و یک تبلیغ متنی Text Ad به صورت همزمان نمایش داده می‌شه. چنین امکانی به این معناست که شانس ما در یک جستجو برای جذب هر کاربر دو برابر میشه.

سیستم قدرتمندِ گزارش و ارائه‌ی اطلاعات رقابتی
_____________________________________________________________________________________

در این شیوه از تبلیغات گوگل ادز می‌تونیم به ارزیابی عملکرد نمایش تبلیغات در هر سطحی از اطلاعاتِ مربوط به جزئیات بپردازیم. برای مثال، ما قادر به بررسی تعداد کلیک‌های دریافتی فلان مدل از کفش پاشنه بلند از فلان برند خواهیم بود (که تحت چنین شرایطی نیازی به ساخت گروهِ محصول product group جدید نیست). میشه از اطلاعات مقایسه‌ای benchmarking data هم استفاده کرد تا به بینش درستی از چشم‌انداز رقابتی تبلیغات دست پیدا کنیم.

ساز و کار کمپین‌ تبلیغات شاپینگِ گوگل ادوردز به چه شکل هست؟
عملکرد تبلیغات جدید گوگل ادز Google Ads امکان تجربه‌ی جدیدی رو برای کاربران فراهم کرده. در نظر داشته باشید که سیستم هدفگذاری اتوماتیک در تجربه‌ی جدید تبلیغات گوگل امکان‌پذیر هست.

تجربه‌ی کاربری جدید کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل مطابق با تجربه‌ی کاربری جدید
________________________________________________________________

تبلیغات شاپینگ از اطلاعات مرکز فروش Marchant Center فعلی استفاده می‌کنند – و نه کلمات کلیدی – تا به تعیین محل و چگونگی نمایش تبلیغات بپردازند. اطلاعات مرتبط با تبلیغی رو که از طریق مرکز فروش Marchant Center ثبت می‌کنیم، حاوی جزئیاتی می‌شه که مرتبط با محصولی هست که ما می‌فروشیم.

سیستم تبلیغات گوگل از این اطلاعات استفاده می‌کنه تا به همگام‌سازی مورد جستجو شده توسط کاربر و تبلیغ ما بشه، تا به نمایش مرتبط‌ترین تبلیغ ممکن بپردازه. ما با استفاده از کمپین‌های تبلیغات شاپینگ گوگل Google Shopping Campaigns قادر به مدیریت تبلیغات شاپینگ خود خواهیم بود که این اقدام به عنوان راهی با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا و ساده برای پیکربندی و ترفیع فهرست محصولات موجود در Marchant Center گوگل در تبلیغات گوگل ادز Google Ads محسوب می‌شه.

ما با استفاده از سه نوع از شیوه‌های تبلیغات شاپینگ قادر به ارائه‌ی تبلیغ شاپینگ خواهیم بود:

1. کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل برای محصولات (Product Shopping ads)
_____________________________________________________________________________________

این نوع از تبلیغات بر اساس اطلاعاتی ساخته می‌شن که ما در Marchant Center خودمون وارد می‌کنیم.

2. کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل ویترینی (Showcase Shopping ads)
_____________________________________________________________________________________

ما با گروهبندی تبلیغات مرتبط در سیستم تبلیغات گوگل ادز Google Ads، قادر به ایجاد چنین تبلیغاتی در سیستم تبلیغات شاپینگ گوگل خواهیم بود. در چنین حالتی افراد قادر به بررسی و ارزیابی موارد متعددی از محصولات ما خواهند بود که در نهایت با مقایسه و تصمیم‌گیری روی مورد مناسب کلیک خواهند کرد.

3. تبلیغات دارای فهرست داخلی (Local catalog ads)
_____________________________________________________________________________________

اطلاعات مربوط به محصول در تبلیغات فهرست داخلی محصولات local inventory ads وارد شده که منجر به درگیری کاربران در شبکه‌ی نمایش Display Network می‌شه و کمک می‌کنه تا ترافیک بیشتری رو به سایتای شاپینگ سرازیر کنیم.

مدیریت مالی انواع کمپین‌ تبلیغات شاپینگ گوگل ادوردز
________________________________________________________________

همچون دیگر فرمت‌های تبلیغاتی در گوگل ادز Google Ads، تبلیغات شاپینگ نیز در نوعی مزایده شرکت دارند. در حالت‌های مختلف تنها کمی تفاوت بین مصرف شارژ موجود در اکانت وجود داره:

کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل – پرداخت به ازای کلیک (CPC)
_____________________________________________________________________________________

که در اینصورت تنها زمانیکه شخصی روی تبلیغات ما کلیک می‌کنه از شارژ اکانت کم می‌شه. بنا بر این همانند تبلیغات متنی گوگل ادوردز پس از کلیک خوردن تبلیغ و لید شدن مشتری به سمت صفحه‌ی فرود landing page موجود در وب سایت یا صفحه‌ی میزبان گوگل Google-hosted landing page برای فهرست محصولات، هزینه‌ی مورد نظر از شارژ اکانت ما کسر می‌شه.

تبلیغات شاپینگ از نوع Showcase Shopping Ads – به صورت پرداخت به ازای Engagement مشتری عمل می‌کنن (Cost per engagement یا CPC) شارژ می‌شه.

تبلیغات برخوردار از local inventory به شیوه‌ی CPE شارژ می‌شن
_____________________________________________________________________________________

وقتی که ما به ساخت کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل خودمون مشغول هستیم، این ماییم که تصمیم می‌گیریم که چه مقدار به ازای هر کلیک Click یا درگیری Engagement بپردازیم. همچون قانونی که برای تبلیغات متنی گوگل ادوردز صدق می‌کنه، ما تنها حداقل مبلغ بالاتر از تبلیغ رده‌ی بالاتر در مزایده رو پرداخت می‌کنیم تا در جایگاه بالاتر قرار بگیریم نه حداکثر بیدی bid که به ازای هر کلیک click یا درگیری  engagement تعریف کردیم.

محل نمایش تبلیغ در هر دو تجربه‌ی جدید و قدیم از کمپین تبلیغات شاپینگِ گوگل
________________________________________________________________

مواردی که در زیر آورده شدن، همون موارد مورد نظر در وب هستند که تبلیغات ما در اون ها نمایش داده میشه:

  • بخش مربوط به کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل (سربرگ shopping در جستجوی گوگل)
  • بخش جستجوی گوگل، درست در کنار نتایج جستجوی گوگل و نتایج جستجوی تصویری (اما بخشی جداگانه به طور پیش فرض)
  • وب سایت‌های سرچ پارتنر گوگل (تنها در صورتیکه در تنظیمات کمپینمون نمایش در این بخش رو انتخاب کرده باشیم)
  • شبکه‌ی نمایش گوگل

تبلیغات شاپینگ ما قابلیت نمایش همزمان در بخش تبلیغات متنی رو هم داره چونکه شبکه‌ی تبلیغات گوگل خواهان ارائه‌ی دسترسی کامل خریداران به محصولاتی هست که با نتایج جستجوی اونها مطابقت داره. این فرآیند به اون معنی هست که خریداران پیش از کلیک برای خرید محصول مورد نظر، قادر به انتخاب بهترین مورد مطابق با انتخابشون خواهند بود.

لینک سازی عمیق (Deep linking)
________________________________________________________________

با فعالسازی عملکرد لینکسازی عمیق Deep linking در اپلیکیشن، کاربران اپلیکیشن ما قادر به دسترسی به محتوای درون اپلیکیشنی ما با استفاده از شبکه‌ی جستجو، نمایش و شبکه‌ی تبلیغات شاپینگ خواهند بود.

اگر تمایل به فعالسازی لینک‌سازی عمیق دارید برای هر یک از این کمپین‌ها رو دارید، اپ لینک‌هایی ‎ App link رو برای اندروید و یونیورسال Universal لینک‌هایی رو برای iOS ایجاد کنید. سپس گوگل آنالتیکز Google Analytics رو برای “فایِر بِیس” “Firebase” فعالسازی کنید تا به شما در ارزیابی نرخ تبدیل کمک کند.

لطفا در صورت رضایت از محتوای ارائه شده در بلاگ ادزیرو، عناوین رو با همکاران و دوستان علاقه‌ مندتون به اشتراک بذارید.

منبع: Google Support