کمپین شبکه جستجوی گوگل – Google search network

شبکه‌ی جستجوی گوگل – Google search network جاییست که در حین جستجوی یک عبارت در موتور جستجوی گوگل، وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با عبارات جستجو یا همان سرچ کوئری‌ها نمایش داده می‌شوند.

وقتی که ما به تبلیغات در شبکه‌ی جستجوی گوگل می‌پردازیم، در صورت مواجهه عبارت جستجوی کاربر با یکی از کلمات کلیدی موجود در اگروپ‌های کمپینِ ما، یکی از تبلیغاتی که برای کمپین طراحی کردیم در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. در این عنوان به مطالعه‌ی موارد زیر نیز خواهیم پرداخت:

  • چه زمانی تبلیغات موجود در شبکه‌ی نمایش ظاهر می‌شوند
  • انواع تبلیغات موجود در شبکه‌ی جستجوی گوگل
  • چگونگی استفاده از سرچ پارتنرهای گوگل (طریقه‌ی استفاده یا غیرفعالسازی نمایش تبلیغ در سرچ پارتنرها)

تبلیغات شبکه‌ی جستجوی گوگل – Google search network Ads

کمپین شبکه‌ی جستجوی گوگل

تبلیغاتی که ما برای شبکه‌ی جستجوی گوگل طراحی می‌کنیم، برای “عبارت جستجو” – “search querry”های مرتبط با خودشان به نمایش در می‌آیند و در صورت فعال بودن نمایش تبلیغ در دیگر وب سایت‌ها – Google search partners، هنگام جستجوی “سرچ کوئری” – “search querry”های مرتبط با “کلمات کلیدی” یا “عبارات جستجوی” وارد شده در “کمپین گوگل ادز”، به کاربر نمایش داده می‌شوند.

سایت‌های شبکه‌ی جستجوی گوگل

تبلیغات طراحی شده برای کمپین‌ها، در قسمت بالا یا پایین نتایج جستجوی طبیعی گوگل در هر یک از “سایت‌ها و شبکه‌های مرتبط گوگل”، نمایش داده می‌شوند. هم‌چنین علاوه بر نمایش در شبکه‌ی جستجوی گوگل، تبلیغات ما قابلیت نمایش در زیر یا بالای نتایج جستجوی ارائه شده در Google Play، Google Shopping، Google Images، و Google Maps و YouTube را هم دارند.

پ.ن: در نظر داشته باشید که نتایج قابل نمایش در Google Maps تنها در صورتی رخ می‌دهد که فرد موردنظر در حال استفاده از اپلیکیشن مپز – Maps گوگل روی مرورگر کروم – Chrome باشد.

سرچ پارتنرهای گوگل – Google search partners

تبلیغات طراحی شده برای کمپین شبکه‌ی جستجو – Google search network ممکن است که هم در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند و هم در نتایج جستجوی سرچ پارتنرهای گوگل – Google search partners که به عنوان بخشی از واحد مرتبط با لینک یا عبارت جستجو یا به عبارتی related search or link unit، به نمایش در بیایند. در ارتباط با تبلیغاتِ متنی، سرچ پارتنرهای گوگل شامل صدها مورد از وب سایت‌های غیروابسته به گوگل هستند که از روند فعالیتی همانند گوگل ویدیو – Google Video یا دیگر وب سایت‌های گوگل برخوردارند.

تبلیغات شاپینگ گوگل – Google Shiopping Ads

قابلیت نمایش در سایت‌های سرچ پارتنر گوگل را دارند، به طوریکه تبلیغ خرید کالا به صفحه‌ی خرید کالای مورد نظر لینک شده است. نرخ کلیک CTR چنین تبلیغاتی در سایت‌های سرچ پارتنر گوگل، تاثیری بر امتیاز کیفی quality score تبلیغات برای نمایش در نتایج جستجوی google.com ندارد.

انواع تبلیغات در شبکه‌ی جستجوی گوگل – Google Search Network Ads

“تبلیغات متنی”، “تبلیغات جستجوی داینامیک” و “تبلیغات کال اُنلی – call-only” از جمله رایج‌ترین عناوین تبلیغاتی هستند که در شبکه‌ی جستجوی گوگل به نمایش در می‌آیند. این تبلیغات معمولا به واسطه‌ی یک لیبل – label با عنوان “Ad یا Ads” در صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل به نمایش در می‌آیند.

این تبلیغات اغلب به همراه افزونه‌های تبلیغاتی به نمایش در می‌آیند که امکان ارائه اطلاعات مربوط به کسب و کار را در اختیار صاحب کسب و کار یا اپراتور تبلیغات گوگل ادز می‌گذارد. از اطلاعات ارائه شده می‌توان به “لوکیشن کسب و کار” یا “شماره تماس” اشاره کرد.

تبلیغات شاپینگ گوگل – Google Shopping Ads

تبلیغات شاپینگ گوگل از جمله تبلیغات ارائه شده در شبکه‌ی جستجوی گوگل هستند که به واسطه یک تصویر و اطلاعات مربوط به محصول مرتبط با “عبارت جستجو” – “search querry” در بخش فوقانی نتایج جستجوی گوگل به نمایش در می‌آیند. این نتایج به واسطه یک لینک شما را به “صفحه‌ی فرود” – “landing page” و با عنوان تبلیغات “اسپانسرد” – “sponsored” در نتایج جستجو مشخص می‌شوند.

تبلیغات تصویری و ویدئویی – Picture & Video Ads

“سرچ پارتنرهای گوگل” – “Google search partners” قادر به میزبانی از تبلیغات تصویری و ویدئویی هستند. تصور کنید که ما صاحب کسب و کاری هستیم که مربوط به فروش لپ‌تاپ‌های دست‌ِدوم و استوک است. ما کلمه‌ی “فروش/خرید لپ‌تاپ دست دوم” یا “فروش/خرید استوک” را در “اد‌گروپ” تبلیغات گوگل ادزمان قرار می‌دهیم.

سپس گزینه‌ی “نمایش در سرچ پارتنرهای گوگل” را هم فعال می‌کنیم، در نهایت تبلیغات ما در صفحات مربوط به نتایج جستجوی سرچ پارتنرهایی از گوگل نمایش داده می‌شود که افراد در حال جستجوی عبارات لپ‌تاپ دست دوم یا استوک با آن مواجه شده باشند.

فعال یا غیر‌فعال سازی نمایش تبلیغات گوگل ادز در سرچ پارتنرهای گوگل

هنگامی که کمپین تبلیغاتی را برای نمایش در شبکه‌ی جستجوی گوگل می‌سازیم، سرچ پارتنرها هم به طور پیش‌فرض در نمایش تبلیغ فعال خواهند بود. در نتیجه، تبلیغ ما در شبکه نمایش ممکن است به ازای سرچ کوئری – search querry دریافت شده‌ در یکی از هزاران سایت متفاوتی نمایش داده شود که به عنوان سرچ پارتنر گوگل فعال هستند.

بهتر است به یاد داشته باشیم که گوگل ادز – Google Ads اطلاعات وب سایتی که تبلیغ شما را در شبکه‌ی جستجو نمایش می‌دهد را در اختیارتان نمی‌گذارد. به منظور عدم نمایش تبلیغ از طریق هر یک از سرچ پارتنرها، فعالسازی یا غیر‌فعالسازی نمایش تبلیغات در آن‌ها، می‌بایست از اقدامات زیر پیروی کرد.

کلیه‌ی سایت‌های مشارکت کننده در نمایش تبلیغات متعلق به شبکه‌ی جستجوی گوگل، موظف به پیروی از قوانین و مقررات گوگل هستند. به واسطه‌ی ایجاد کمپین شبکه‌ی جستجو – Search network campaign، کلیه‌ی قوانین و مقررات گوگل در زمینه‌ی تبلیغات  قابل مشاهده خواهد بود.

این قوانین و مقررات شامل استانداردهای اعتباری و تصویری است که سرچ پارتنرهای گوگل برای کسب و کار و برند ما ارمغان می‌آورند. در صورت بروز هرگونه تخدی از جانب سرچ پارتنرهای گوگل نسبت به هر یک از موارد قید شده در قوانین و مقررات وضع شده توسط گوگل، سرچ پارتنر موردنظر از همکاری در شبکه‌ی جستجوی گوگل منع خواهد شد.

دستورالعمل غیرفعالسازی نمایش تبلیغات در سرچ پارتنرهای گوگل

تجربه‌ی استفاده از ساختار جدید گوگل ادز – Google ads در حال حاضر به عنوان شیوه‌ی انحصاری نوین در مدیریت اکانت‌های کاربران به حساب می‌آید. اگر هنوز در حال استفاده از گوگل ادوردز – Google Adwords قدیمی هستید، دستورالعمل پیشین را مورد استفاده قرار دهید.

دستورالعمل جدید (گوگل ادز – Google Ads)

  1. وارد اکانت گوگل ادز شوید.
  2. در بخشِ منو – Menu، روی سربرگ تنظیمات – Setting کلیک کنید. سپس کمپین مورد نظری را که مایل به نمایش تبلیغاتش در سرچ پارتنرهای گوگل هستید را انتخاب کنید.
  3. روی گزینه‌ی شبکه‌ها – Networks کلیک کنید.
  4. چک باکس – check box موجود در کنار گزینه‌ی – Include Google search partners – را بزنید تا تبلیغات کمپین روی سایت‌های سرچ پارتنر گوگل هم نمایش داده شود یا به منظور غیرفعالسازی نمایش تبلیغات روی سرچ پارتنرهای گوگل در شبکه‌ی جستجو، چک باکس – check box را غیرفعال کنید.
  5. به یاد داشته باشید روی گزینه‌ی ذخیره سازی – save کلیک کنید تا تغییرات ایجاد شده ذخیره شوند.

دستورالعمل پیشین (گوگل ادوردز – Google Adwords)

  1. وارد اکانت گوگل ادرودز شوید.
  2. روی سربرگ کمپین‌ها – Campaigns کلیک کنید. سپس روی کمپین شبکه‎‌ی جستجو – Search Network campaign کلیک کنید تا به بخشی که تنظیمات سرچ پارتنرهای گوگل در آن قرار دارد دسترسی داشته باشید.
  3. روی سربرگ تنظیمات – Setting کلیک کنید.
  4. صفحه را به سمت پایین هدایت – scroll کنید تا به بخش شبکه‌ها – Networks دسترسی پیدا کنید و روی گزینه‌ی ویرایش – Edit کلیک کنید.
  5. چک باکس – check box کنار گزینه‌ی – Include search partners – را بزنید تا از امکان نمایش تبلیغ روی سایت‌های سرچ پارتنر گوگل بهره‌مند شوید. در صورت عدم تمایل نسبت به نمایش تبلیغات در سرچ پارتنرهای گوگل، چک باکس – include search partners – را غیرفعال کنید.
  6. به یاد داشته باشید روی گزینه‌ی ذخیره سازی – save کلیک کنید تا تغییرات ایجاد شده ذخیره شوند.

عناوین مکمل

کمپین شبکه نمایش گوگل ادز – Display Network campaign
کمپین تبلیغات ویدیویی گوگل ادز – Video campaign
کمپین تبلیغات شاپینگ گوگل ادز – Shopping Ads campaign
کمپین نصب اپلیکیشن گوگل ادز – Universal app campaign

منبع: Google Support