کیورد پلنر گوگل – google keyword planner

کیورد پلنر گوگل چیست – Google Keyword PlannerPlanner

ابزار “کیورد پلنر گوگل” – “google keyword planner” یا “گوگل کیورد پلنر” به طور حتم یکی از ابزارهای مورد علاقه اپراتورهای تبلیغات گوگل ادز و سئوکاران به حساب می‌آید. در این عنوان به معرفی کامل کیورد پلنر گوگل و ارائه راهکارهایی برای ارتقای سطح کاربری در استفاده از این ابزار به شدت پر کاربرد خواهیم پرداخت.

“کیورد پلنر گوگل” با انجام محاسبات دقیق و با استفاده از “متا دیتا – meta data” جمع‌آوری شده از “شبکه‌ی جستجوی گوگل – Google Search Network” و دسته‌بندی نتایج جستجوی مردم از این شبکه، به ارائه‌ی “اطلاعات نموداری – demographic data” پیرامون کلمات کلیدی می‌پردازد.

“ابزار کیورد پلنر گوگل – google keyword planner tool” نه تنها به ما کمک می‌کند تا با استفاده از آن به محاسبات دقیق تعداد دفعات جستجوی کلمات کلیدی در بازه‌های زمانی روزانه، ماهانه و سالانه بپردازیم و به ما در تعیین “نویز بازار” پیرامون آن کلمات کلیدی کمک می‌کند؛ بلکه به ایده‌های جدیدی در انتخاب کلمات کلیدی مورد نیاز برای طراحی و چینش “ادگروپ‌های” کمپین گوگل ادز دست پیدا کنیم.


خلاصه‌ی صوتی این مقاله:



آشنایی با ابزار گوگل کیورد پلنر – Google Keyword Planner

برای استفاده از کیورد پلنر گوگل – Google Keyword Planner، ابتدا می‌بایست وارد داشبورد اکانت گوگل ادز – Google Ads شویم. در منوی بالای صفحه داشبورد گوگل ادز – Google Ads، با مراجعه به بخش Tools and Setting و انتخاب سربرگ Planning، با انتخاب گزینه کیورد پلنر – Keyword planner وارد داشبورد اختصاصی کیورد پلنر گوگل – Google Keyword Planner می‌شویم.

پس از ورود به داشبورد کیورد پلنر گوگل با دو گزینه به نام‌های “Discover new keywords” – “یافتن کلمات کلیدی جدید” و “Get search volume and forecasts” – “دریافت گزارش و حجم جستجوی کلمات” مواجه می‌شویم. در ادامه به بررسی هر یک از این بخش‌ها در ابزار کیورد پلنر گوگل می‌پردازیم و اطلاعاتی که هر یک از آن‌ها در اختیار ما می‌گذارند را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

“یافتن کلمات کلیدی جدید” – “Discover new keywords”

کیورد پلنر keyword planner

با کلیک برای ورود به این بخش از کیورد پلنر ، ابتدا زبان ورودی – Language و منطقه – Location موردنظر از ما درخواست می‌شود. لطفا به یاد داشته باشید که هر یک از زبان‌های ورودی و لوکیشنی که انتخاب می‌کنیم بیانگر آمار و ارقام متفاوتی برای نمایش در جدول کلمات کلیدی خواهند بود.

در نتیجه، در صورت انتخاب زبان ورودی و لوکیشن مغایر با یک‌دیگر ممکن است با اختلافات فاحشی در آمار و ارقام دریافتی از کیورد پلنر – Keyword Planner مواجه شویم. پس از انتخاب هر یک از این مولفه‌ها، ما قادر خواهیم بود تا 10 کلمه کلیدی مجزا و متفاوت یا مشابه  با یک‌دیگر را انتخاب کنیم. با کلیک روی گزینه‌ی Get results، کلیه آمار و ارقام مرتبط با کلمات وارد شده در این بخش به ما نمایش داده می‌شود.

علاوه بر آن کلیه کلمات کلیدی مرتبط با “کلمات کلیدی وارد شده” توسط ما نیز نمایش داده می‌شود که به ما کمک می‌کند تا در انتخاب “کلمات کلیدی مترادف” با “کلمات کلیدی اصلی” استفاده شده در “کمپین تبلیغات گوگل ادز” یا “سئوی وب سایتمان” دقیق‌تر عمل کنیم. در این بخش ما قادر خواهیم بود تا علاوه بر بررسی اطلاعات کلمات کلیدی وارد شده و مشتقات آن‌ها، این کلمات را همراه با انتخاب “نوع مطابقت” – در قطع Exact match، Phrasal match و Broad match به هر یک از ادگروپ‌های کمپین “گوگل ادوردز” – “Google Adwords” اضافه کنیم.

“دریافت گزارش و حجم جستجوی کلمات” – “Get search volume and forecasts”

کیورد پلنر keyword planner

این بخش عملکردی مشابه “یافتن کلمات جدید” – “Discover new keywords” دارد. با این تفاوت که اطلاعات تاریخچه‌ای – historical مربوط به کلمات کلیدی را در بازه‌ای تقریبا دقیق در اختیار شما می‌گذارد تا تصمیم بگیرید دقیقا روی چه کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ادز و سئو وب سایتتان استفاده کنید.

اطلاعاتی هم‌چون نرخ کلیک – CTR، هزینه کلی – Cost، ایمپرشن‌ها – Impressions، کلیک‌های دریافتی – Clicks، بالاترین و پایین‌ترین مقدار بید موردنیاز برای نمایش تبلیغ در جایگاه‌های آغازین – Top of page bid (high range & low range)، حداقل بید موردنیاز برای نمایش تبلیغ، دشواری کلمه کلیدی – Difficulty از جمله اطلاعاتی هستند که در صورت استفاده از این بخش در اختیار ما قرار می‌گیرند.

نکته: دشواری – Difficulty کلمات کلیدی بر اساس “حجم استفاده از آن‌ها” یا به اصطلاح “نویز بازار”شان مشخص و تعیین می‌شود.

لزوم استفاده از کیورد پلنر گوگل – Google Keyword Planner

معرفی گیزنه‌ی keyword ideas

اطلاعاتی که کیورد پلنر – keyword planner در اختیار ما قرار می‌دهد اطلاعات حیاتی هستند که برای بررسی آن‌ها نیاز به صرف زمان و انرژی بسیار زیادی داریم. باید به خاطر داشته باشیم که جمع‌آوری این اطلاعات نیاز به صرف زمان و انرژی بسیار بیشتری نسبت به استفاده از کیورد پلنر گوگل – google keyword planner دارد.

کیورد پلنر – keyword planner با قرار دادن این اطلاعات در اختیار عموم و در قالب ابزاری رایگان، زمان و انرژی بسیاری را از افراد ذخیره کرده که در بسیاری از موارد به “اُپراتورهای تبلیغات گوگل ادز” و “سئوکاران” در “جستجوی هر چه دقیقتر کلمات کلیدی” و “تعیین یا رد صلاحیت” آن‌ها، کمک می‌کند. اطمینان حاصل کنید که از حداکثر ظرفیت‌های این ابزار به خوبی استفاده می‌کنید تا زمان و انرژی خود را برای مراحل اجرایی کار ذخیره کنید.

لطفا به خاطر داشته باشید که تنها استفاده از کیورد پلنر گوگل در “بهینه‌سازی کمپین‌ها” و “سئوی وب سایت‌ها” موثر نیست و در کنار آن؛ تحلیل و ارزیابی مولفه‌های دیگری از جمله “انتخاب کلمات کلیدی بر اساس آمار و ارقام”، “تایید یا رد صلاحیت آن‌ها” و “چگونگی به کار گیریشیان در کمپین‌های تبلیغاتی یا سئوی وب سایت” تاثیر به سزایی در نتایج ما دارند.

منبع: Google ads، Google Support

برچسب‌ها: بدون برچسب

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *