اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest

نقش شبکه‌های اجتماعی در رشد و افزایش فروش کسب و کار های کوچک

فهرست مطالب

چکیده: شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام همواره نقش تعیین کننده‌ای را در پشتیبانی از رشد و افزایش فروش کسب و کارهای کوچک ایفا می‌کنند. در این عنوان به این اشاره خواهیم داشت که چرا ما می‌بایست برای توسعه و افزایش فروش کسب و کار مان به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.

در سراسر جهان، 47 درصد از کاربران اینترنتی از سنین 16 تا 64 سال، در سال 2020 نسبت به سال 2019 زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام سپری کرده‌اند. لازم به ذکر است که این کاربران تنها به طور تصادفی به گشت و گذار در این شبکه‌ها نپرداخته‌اند؛ درست هم‌زمان با افزایش زمانی که این کاربران صرف گشت و گذار در این شبکه‌ها می‌کنند، فروش حاصل از تبلیغات الکترونیک در شبکه‌های اجتماعی نیز افزایش یافته است.

به گفته‌ی خانم لائورا جی ماس – Laura J Moss که هم بنیانگذار کمپانی Adventure Cats است و یک کسب و کار با ارزش حمایت از حیوانات خانگی – با محوریت حمایت از گربه‌ها محسوب می‌شود  – “به عبارت دیگری شبکه‌های اجتماعی، رکن اصلی در رشد و افزایش فروش کسب و کار ما هستند”. همچنین به این اشاره می‌کند که “شبکه‌های اجتماعی همانجایی هستند که ما با جامعه‌ی مخاطبین خود رو به رو می‌شویم، محصولات خود را توسعه می‌دهیم و به سوالات مصرف کنندگانمان پاسخ می‌دهیم”.

در سال‌های آینده، شبکه‌های اجتماعی نقش به سزایی را در ارتقای فروش، ارائه سرویس پشتیبانی مشتریان و ارتقای آگاهی از برند ایفا خواهند کرد. در این عنوان به چگونگی و چرایی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مسیر رشد و افزایش فروش کسب و کار در سال 2021 اشاره خواهیم داشت.

شبکه‌های اجتماعی چگونه به رشد و افزایش فروش کسب و کارهای کوچک کمک می‌کنند؟

تا اینجای کار متوجه اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای رشد و افزایش فروش کسب و کار های کوچک شده‌اید، اما وقایع و آمار سال 2020 استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک را تبدیل به یک مورد ضروری کرده است. هفتاد درصد از صاحبان کسب و کارهای کوچک از نا به سامانی‌های به وجود آمده بر اثر پاندمی کوید 2019 – Covid 2019 ابراز نگرانی کرده بودند. در زمانی که نقدینگی از هر زمان دیگری کمتر است، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان یک فرشته‌ی نجات عمل کنند.

در حالی که خدمات بسیار زیادی توسط شبکه‌های اجتماعی در اختیار ما گذاشته می‌شوند، در اینجا نگاهی مختصر و جامع خواهیم داشت به برخی مزایای به شدت کاربردی از شبکه‌های اجتماعی که می‌توان به منظور رشد و افزایش فروش کسب و کارهای کوچک از آن‌ها بهره‌مند شد:

  • آگاهی از برند با استفاده از اکانت‌های رایگان شبکه‌های اجتماعی یا استفاده از اقدامات اولیه‌ای که نیازمند بودجه‌ی کمی برای افزایش آگاهی از برند هستند.
  • ابزارهای هدفمند افزایش ریچ – Reach همچون تبلیغات اینستاگرام – Instagram Ads و تبلیغات فیس‌بوک – Facebook Ads، که بر اساس اطلاعات دموگرافیک متعددی مدیریت و اجرا می‌شوند (برای مثال سن، جنسیت، میزان درآمد، محل استقرار و غیره)
  • ایجاد بستری برای ارائه‌ی خدمات متعدد پشتیبانی مشتریان که جایگاه کسب و کار را در ذهن مشتریان قوی‌تر می‌سازد.

5 نکته‌ی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای رشد و افزایش فروش کسب و کارهای کوچک

مردم به طور معمول استفاده از خدمات و محصولات یک کسب و کار کوچک را به استفاده از خدمات و محصولات یک شرکت خوش آوازه ترجیح می‌دهند، چرا که وجهه‌ی شخصی و شخصیت پردازی کسب و کارهای کوچک برای آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. شما عزیزان می‌توانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی شخصیت خودتان و کسب و کارتان را به نمایش بگذارید و مشتریان خود را در حالی که به گسترش کسب و کارتان می‌پردازید، بیشتر بشناسید.

1. تعیین کنیم که دقیقا کدام یک از متریک‌ها برای ما اهمیت بیشتری دارد

پیش از اینکه به ایجاد گزارش از کارمان بپردازیم، به تعیین متریک‌هایی بپردازیم که برای ما و رشد و افزایش فروش کسب و کار مان اهمیت بیشتری دارند. لازم به ذکر است که نباید خودمان را با  “متریک‌های بیهوده” سرگرم کنیم (منظور از متریک‌های بیهوده، متریک‌هایی هستند که حس خوبی به ما می‌دهند اما در تصمیم‌گیری، اقدام به عمل یا تعیین مولفه‌های درست و نادرست مرتبط با رشد و افزایش فروش کسب و کار به ما کمکی نمی‌کنند.)

این موارد که می‌توانند وسواس بی‌جا روی تعداد فالوور یا لایک‌های دریافتی، یا هر چیز دیگری باشند، موارد الزامی برای اهداف و اولویت‌های رشد و افزایش فروش کسب و کار ما محسوب نمی‌شوند.

به یاد داشته باشیم که نباید خودمان را با “متریک‌های بیهوده” سرگرم کنیم. متریک‌هایی که به ما کمک می‌کنند حس خوبی داشته باشیم اما در تصمیم‌گیری، اقدام به عمل و تشخیص مولفه‌های درست و نادرست مرتبط با رشد و افزایش فروش کسب و کار به ما کمکی نمی‌کنند.

Eikenhorst و کسب و کار Steve’s Hotdogs

دنی آیکِن هارست – Dannie Eickenhorst، شریک رستوران Steve’s Hotdogs واقع در سِینت لوئیس – St. Louis، به موج قابل توجهی از جذب فالوور اشاره دارد که کسب و کار در اکانت‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی رستوران به آن دست پیدا کرده است. اما زمانی که کار به افزایش فروش از این طریق می‌رسد، وضعیت مشارکت افراد محلی بسیار وخیم است. وقتی Eikenhorst می‌خواست اخبار یک ایونت – Event رستورانی را اعلام کند، نه تنها روی شهر، بلکه به طور جزئی‌تر روی همسایگی رستوران نیز به خوبی تمرکز کرد.

Eickenhorst به این اشاره داشت: “ما به انجمن‌های محلی مراجعه کردیم و از آن‌ها خواستیم که به مردم اطلاع رسانی کنند. در ادامه اشاره کرد “همه‌ی آن‌ها خبر را در گروه‌های فیس‌بوکی و پست‌های پلت‌فرم نکست دور – Nextdoor خود منتشر کردند که کمک بسیار بزرگی به مجموعه کرد.”

نکست دور – Nextdoor: پلت‌فرمی از شبکه‌های اجتماعی که می‌توان در آن اخبار مربوط به کسب و کارهای محلی، محل خرید و فروش لوازم و محصولات مختلف و موارد دیگری که مربوط به محیط اطرافمان هستند را دنبال کنیم.

ایونت فیس‌بوکی رستوران به سمع و نظر 28 هزار و 100 نفر رسید و 150 لایک برای صفحه‌ی فیس‌بوک و 75 فالوور برای اکانت اینستاگرام آن‌ها به همراه داشت. به لطف موجی ایجاد شده از سمت شبکه‌های اجتماعی، فروش شنبه شب رستوران سه برابر هر آخر هفته‌ی معمولی دیگری شد.

کمپین دوم Six Feet ApartY توسط برند Steve's Hotdogs
استفاده از ایونت Six Feet ApartY دوم توسط برند Steve’s Hotdogs

به علاوه دنبال کنندگان کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی، درخواست برگزاری ایونت‌های مشابهی را دادند که موجب برگزاری ایونت دوم Six Feet ApartY شد، که با همراهی ایونت‌های دیگر و همکاری مردم محلی برگزار شد.

متریک‌های مهم و ارزشمند در استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها

شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آن‌ها پتانسیل بسیار زیادی برای حضور در اقدامات اولیه موردنیاز برای رشد و افزایش فروش کسب و کار های کوچک را به همراه دارند؛ چرا که مدیران شبکه‌های اجتماعی – از جمله مدیران مدیا و ادمین‌های صفحات اینستاگرام – درگیر این موضوع هستند که ارزش حقیقی و متریک‌های اصلی این شبکه‌ها را برای مدیران کسب و کارها جا بیندازند.

این همان دلیلیست که تعیین متریک‌های درست برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را به امری حساس تبدیل می‌کند. صاحبین کسب و کارها ممکن است از تعداد لایک‌های دریافتی روی پست‌های صفحه اینستاگرام راضی نباشند یا خیلی تحت تاثیر قرار نگیرند – اما قطعا با میزان فروشی که از این طریق به ارمغان می‌آید تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

خانم Moss به این موضوع اشاره دارد که: “شبکه‌های اجتماعی دومین منبع اصلی فروش کسب و کار ما هستند”. هم‌چنین به این مورد اشاره می‌کنند که “اکثر مشتریان ما را در اینستاگرام پیدا می‌کنند و اصلا از اینکه ما از سایت و فروشگاه برخورداریم باخبر نبودند تا پیش از اینکه آن‌ها را روی شبکه‌های اجتماعی خود پروموت کردیم.”

البته که میزان فروش تنها متریک ارزشمند نیست. ممکن است شما تمایل به بررسی ترافیکی داشته باشید که از اطلاعات دموگرافیک وب سایت، نرخ درگیری – Engagement Rate پست‌های متفاوت یا انواع دیگر نرخ درگیری از جمله ریتوییت و لایک باشد. هر متریکی می‌تواند به شما اطلاعاتی را ارائه کند، و سطح ارزش این اطلاعات بر اساس چگونگی مشارکت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های بیزینسی ما مشخص می‌شود.

2. استفاده از گزارش‌ها به منظور سنجش فرایند‌های کارآمد

یا به عبارت دیگر اینکه چه فرایندهایی کارآمد هستند و چه فرایندهایی کارآمد نیستند. زمانی که ما بر اساس متریک‌هایمان تصمیم‌گیری می‌کنیم، اطمینان حاصل کنیم که این متریک‌ها را با استفاده از گزارشات شخصی‌سازی شده‌ای دنبال می‌کنیم که به توضیح مواردی می‌پردازد که بیشترین اهمیت را برای ما دارد.

به یاد داشته باشیم: روی اطلاعاتی متمرکز شویم که پیرامون رشد و افزایش فروش کسب و کار مان به ما کمک می‌کند، مثل متریک‌هایی که به ما کمک می‌کند تا به بررسی این بپردازیم که آیا از محتوای اینستاگرام شاپ گرید – Instagram Shop Grid فروش بیشتری داریم یا از محتوای اینستاگرام شاپ پست – Instagram Shop Post.

گزارشات سوشال مدیا ژانویه
استفاده از گزارش فعالیت محتوایی در اینستاگرام

با استفاده از گزارشات، می‌توانیم به تحلیل متریک‌هایی از جمله نرخ مشارکت – Engagement Rate، کلیک‌های صورت گرفته – Click throughs و اطلاعات دموگرافیک فالوورها بپردازیم و به این نتیجه برسیم که چه محتوایی برای جامعه مخاطبینمان مناسب است. . برای مثال، HIKI، شرکتی فعال در زمینه تولید محصولات ضد عرق است، تایید کرده است که فالوورهایش اکثرا Millenials و Gen Zers هستند.

Millenials و Gen Zers اشاره به دو نسل از جامعه مخاطبین دارد که از دهه‌های 1980 تا 1990 و 1990 تا 2010 میلادی را تشکیل می‌دهند؛ این دو نسل از جامعه مخاطبین بر اساس تقویم شمسی شامل سه دهه‌ی شصت، هفتاد و هشتاد می‌شوند.

HIKI به ترند “put a finger down” روی شبکه‌ی Tik Tok اشاره کرد. چالشی که برای نسل Baby Boomers یا خروجی کاملا ناامید کننده‌ای داشت اما بازخورد بسیاری از طرفداران برند HIKI دریافت کرد.

Baby Boomers به نسلی از متولدین سال‌های 1946 الی 1964 میلادی گفته می‌شود که مصادف با 1325 الی 1333 شمسی است و دلیل نامگذاری این نسل به خاطر به دنیا آمدن کودکان در حاشیه، آغاز، وقوع و پایان جنگ جهانی دوم بود.

3. شخصیت خودمان را خلق کنیم

در شبکه‌های اجتماعی، مردم برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات ما به سراغمان می‌آیند اما زمانی فالوور ما باقی می‌مانند که از استایل فعالیت و اداره‌ی کسب و کار توسط ما خوششان بیاید. ما می‌بایست به شبکه‌ی اجتماعی کسب و کارمان به عنوان افزونه‌ای برای صدا، لحن و شخصیت برندمان فکر کنیم.

حین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، همینطور که به فعالیت پیرامون خلق شخصیت برندمان می‌پردازیم؛ بهتر است سوالات زیر را از خودمان بپرسیم.

  • لحن برند ما چگونه است؟ (بامزه، بازی‌گوش، جدی، اطلاع رسان یا غیره)
  • برترین علایق ما خارج از کسب و کارمان چیست؟
  • ارزش‌های تعریف شده برای ما چیست؟
  • دوستان ما چه کسانی هستند؟

شخصیت (پرسونا – Persona) برندمان را می‌بایست به بخشی از برنامه‌ی کاری برندمان تبدیل کنیم و قابلیت‌های منحصر به فردمان را در پست‌هایی که منتشر می‌کنیم به نمایش گذاریم.

تیم اِرک – Tim Urch، مدیر شبکه‌های اجتماعی در شرکت Huel، شرکتی که کسب و کاری در زمینه‌ی ارائه مکمل غذای مغذی کامل دارد، شخصیتی را برای برندش ساخته است که در چند سطح مختلف توسط مشتریانش پذیرفته شده است. Urch می‌گوید: “ساخت یک نقطه‌ی sweet spot برای چیزی که ما می‌خواهیم بگوییم و چیزی که جامعه مخاطبینمان دوست دارند بشنوند کار دشواری است.” “وقتی این دو مورد با یکدیگر یکی هستند، ما عملا غرق در طلا خواهیم بود.”

Sweet spot به حالتی گفته می‌شود که در آن دو موضوع باهم اشتراک یا تلاقی دارند.

محتوای سوشال مدیای برند Huel
استفاده از لحن‌های متفاوت محتوایی توسط برند Huel در اینستاگرام.

کمپانی ادونچر کتز – Adventure Cats شخصیت بازی‌گوش برندشان را با تجانس کلماتی که در محتوایشان مورد استفاده قرار می‌دهند به نمایش می‌گذارد و ارزش‌های تعریف شده برای برندشان را با به اشتراک گذاشتن سازمان‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کنند نمایش می‌دهند – البته که این‌کار را با بارگذاری تصویری از یک سری بچه گربه‌ی بازی‌گوش. –

محتوای اینستاگرام Adventure cats
استفاده از استوری‌های بامزه توسط برند Adventure Cats

4. استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور ایجاد پشتیبانی بهتر مشتریان

خدمات پشتیبانی مشتریان نقش گسترده‌ای را در وفاداری مشتریان ایفا می‌کنند، و به طور معمول اکثر افراد بین بازه‌ی سنی 18 تا 54 سال، اکانت شبکه‌های اجتماعی برند‌های مختلف را به عنوان مرجعی برای پشتیبانی مشتریان در نظر می‌گیرند.

نکات مهم: بیشتر مشتریان ما انظار این را دارند که از طریق شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی شوند و تمایل زیادی دارند که از واکنش شما پیرو موردی که در آن نیاز به پشتیبانی دارند، تعریف یا شکایت کنند. در نتیجه ممکن است بتوانید از این تجربه یک واکنش بسیار خوب و به نفع برندتان بسازید.

5. برنامه‌ریزی برای حضور و فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی برای رشد و افزایش فروش کسب و کار های کوچک به طور معمول به عنوان یکی از اقداماتی محسوب می‌شود که به چشم “هروقت زمان داشتم به آن رسیدگی می‌کنم” دیده می‌شود. در عین حال فعالیت غیراستاندارد در شبکه‌ی اجتماعی برای هیچ برندی نتایج خوبی را به همراه ندارد.

خبر خوب این است که چون شبکه‌های اجتماعی 24 ساعت روز و 7 روز هفته کار می‌کنند، دلیلی ندارد که فعالیت ما نیز به همین روال باشد. ما می‌توانیم طیفی از پست‌های اینستاگرام را برنامه‌ریزی کنیم تا از حضور همیشگی خودمان در شبکه‌های اجتماعی اطمینان حاصل کنیم.

ابتدا ما نیاز به مشخص کردن این مسئله داریم که دقیقا هر چند وقت یک بار می‌خواهیم روی کدام یک از پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشیم. به محض اینکه برنامه‌ریزی خودمان را داشته باشیم، می‌توانیم با استفاده از ابزار Buffer’s pushing tools، پست‌های موردنیاز خودمان را از چند هفته جلوتر تنظیم کنیم تا حضورمان در شبکه‌های اجتماعی هیچ‌گاه کم‌رنگ نشود.

ابزار Buffer's pushing
استفاده از ابزار Buffer’s pushing به منظور مدیریت محتوای صفحه‌ی اینستاگرام

علاوه بر این برنامه‌ریزی پست‌هایی که می‌خواهیم روی پلت‌فرم موردنظر از شبکه‌ی اجتماعیمان منتشر کنیم این امکان را به ما می‌دهد که حضور فعال‌تری برای پیام‌رسانی داشته باشیم. وقتی به محتوایی که قرار است طی چند هفته‌ی آینده روی کلیه‌ی پلت‌فرم‌های اجتماعی خود منتشر کنیم نگاه می‌کنیم، تایید اعتبار محتوایی که قصد انتشار آن را داریم، کار آسان‌تری برایمان خواهد بود.

استفاده از شبکه‌ی اجتماعی معتبر برای رشد و افزایش فروش کسب و کار های کوچک امری ضروری است

تا اینجای کار شما عزیزان واقف هستید که حضور در یک شبکه‌ی اجتماعی امری بسیاری ضروری رشد و افزایش فروش کسب و کار ها به حساب می‌آید. اما فعالیت ما باید چیزی فراتر از صرفا حضور در شبکه‌ی اجتماعی موردنظر باشد. پیشرفت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت معتبر و مستمر بستگی دارد.

Eikenhorst می‌گوید: “در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی کانال ارتباطی کاملا بی ارزشی برای ما تلقی می‌شود”. همچنین اشاره می‌کند که پیش از اینکه من بخواهم به عضویت شرکت در بیایم، استیو کنترل و هدایت بخش خلاقانه‌ی کار را از دست داد. چنین کاری اصلا صحیح نبود در نتیجه کسب و کار شانس فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را از دست داد.

مردم تمایل دارند شاهد شخصیتی اصیل از کسب و کار – و به طور ویژه کسب و کارهای کوچک – در شبکه‌های اجتماعی باشند. اگر دارید به سادگی و با استفاده از پست‌هایی جامع و ویژگی‌های محصولاتتان به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازید، مشتریانتان هیچ دلیلی برای برقراری ارتباط با شما و حضور در صفحات شبکه‌های اجتماعیتان نخواهند داشت.

اصالت به معنای این است که لحن و استایلی را به هواداران و فالوورهای خود ارائه کنیم که از ما انتظار دارند و از شبکه‌های اجتماعی برای شنیدن و برقراری ارتباط با آن‌ها استفاده کنیم.

Eikenhorst به این اشاره می‌کند که: “حالا زمان آن فرا رسیده که تمام تلاش خود را در زمینه تایید اعتبار و اصالت محتوا به کار ببندیم.” “این همان زمانیست که جامعه مخاطبین و کسب و کار ما مجددا روی کار خواهد آمد.”

در صورت تمایل به استفاده از خدمات تبلیغاتی اینستاگرام، شما عزیزان با مراجعه به صفحه تعرفه تبلیغات اینستاگرام، قادر به مشاهده هزینه تبلیغات اینستاگرام خواهید بود.

منبع: https://buffer.com/

این مطلب رو با بقیه به اشتراک بذارید ;)

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Top