How-Your-Small-Business-Can-Succeed-with-Social-Media - adzero.ir

5 نکته برای افزایش فروش با استفاده از شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام همواره نقش تعیین کننده‌ای را در رشد و افزایش فروش کسب و کار ایفا می‌کنند. در این عنوان به این اشاره خواهیم داشت که چرا ما باید برای توسعه و افزایش فروش کسب و کار به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.

در سال 2020 در سراسر جهان، به طور میانگین 47% از کاربران اینترنت از سن 16 تا 64 سال نسبت به سال 2019 زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام سپری کرده‌اند. این کاربران تنها به طور تصادفی زمان خود را صرف گشت و گذار در این شبکه‌ها نکرده‌اند؛ درست همزمان با افزایش زمانی که این کاربران صرف این شبکه‌ها می‌کنند، افزایش فروش حاصل از تبلیغات الکترونیک در شبکه‌های اجتماعی نیز مشاهده شده است.

به گفته‌ی خانم Laura J Moss که هم بنیانگذار کمپانیAdventure Cats  است که یک کسب و کار با ارزش حمایت از گربه‌هاست و شبکه‌های اجتماعی، رکن اصلی در رشد و افزایش فروش کسب و کار ما است”. همچنین به این اشاره می‌کند که “شبکه‌های اجتماعی همانجاییست که ما با جامعه‌ی مخاطب خود تعامل برقرار می‌کنیم، محصولات خود را توسعه می‌دهیم و به سوالات مصرف کنندگانمان پاسخ می‌دهیم”.

در آینده، شبکه‌های اجتماعی نقش به سزایی را در “افزایش فروش و “ارائه پشتیبانی مشتریان” و ارتقای سطح “آگاهی از برند” ایفا خواهند کرد. در این عنوان به چگونگی و چرایی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مسیر رشد و افزایش فروش کسب و کار در سال 2021 اشاره خواهیم داشت.

شبکه‌های اجتماعی چگونه به رشد و افزایش فروش کسب و کار کمک می‌کنند؟

تا اینجای کار متوجه اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای رشد و افزایش فروش کسب و کار شده‌اید، اما وقایع و آمار سال 2020 استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کاری کوچک را تبدیل به یک مورد ضروری کرده است.

70% از صاحبان کسب و کار از نا به سامانی‌های به وجود آمده بر اثر پاندمی کرونا – COVID 19 ابراز نگرانی کرده بودند. در زمانی که نقدینگی از هر زمان دیگری کمتر است، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان یک فرشته‌ی نجات در افزایش فروش عمل کنند.

در حالی که خدمات بسیار زیادی توسط شبکه‌های اجتماعی در اختیار ما گذاشته می‌شوند، در اینجا نگاهی مختصر و جامع خواهیم داشت به برخی مزایای به شدت کاربردی از شبکه‌های اجتماعی که می‌توان به منظور افزایش فروش کسب و کار از آن‌ها بهره‌مند شد:

  • آگاهی از برند با استفاده از اکانت رایگان شبکه‌های اجتماعی یا استفاده از اقدامات اولیه‌ای که نیازمند بودجه‌ی کمی برای افزایش آگاهی از برند هستند.
  • ابزارهای هدفمند افزایش Reach همچون تبلیغات اینستاگرام که بر اساس اطلاعات دموگرافیک متعددی مدیریت و اجرا می‌شوند (برای مثال سن، جنسیت، میزان درآمد، محل استقرار و غیره)
  • ایجاد بستری برای ارائه خدمات متعدد پشتیبانی مشتریان که جایگاه کسب و کار را در ذهن مشتریان قوی‌تر می‌سازد.

5 نکته در افزایش فروش کسب و کار با استفاده از شبکه های اجتماعی

مردم به طور معمول استفاده از خدمات و محصولات یک کسب و کار کوچک را به استفاده از خدمات و محصولات یک شرکت خوش آوازه ترجیح می‌دهند، چرا که وجهه‌ی شخصی و شخصیت پردازی کسب و کارهای کوچک برای آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. شما عزیزان می‌توانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی شخصیت خودتان و کسب و کارتان را به نمایش بگذارید و مشتریان خود را در حالی که به گسترش کسب و کارتان می‌پردازید، بیشتر بشناسید.

1. تعیین کنیم کدام متریک ارزش بیشتری برای ما دارد

پیش از اینکه به ایجاد گزارش از کارمان بپردازیم، به تعیین متریک‌هایی بپردازیم که برای ما و رشد و افزایش فروش کسب و کار اهمیت بیشتری دارد. لازم به ذکر است که نباید خودمان را با  “متریک‌های بیهوده” سرگرم کنیم (منظور از متریک‌های بیهوده، متریک‌هایی از جمله لایک پست اینستاگرام هستند که حس خوبی به ما می‌دهند اما در تصمیم‌گیری، اقدام به عمل یا تعیین مولفه‌های درست و نادرست مرتبط با رشد و افزایش فروش کسب و کار به ما کمکی نمی‌کنند.)

این موارد که می‌توانند وسواس بی‌جا روی تعداد فالوور یا لایک‌های دریافتی، یا هر چیز دیگری باشند، موارد الزامی برای اهداف و اولویت‌های رشد و افزایش فروش کسب و کار ما محسوب نمی‌شوند.

کسب و کار Steve’s Hotdogs

Dannie Eickenhorst شریک رستوران Steve’s Hotdogs  واقع در سِینت لوئیس St.Louis به موج قابل توجهی از جذب فالوور اشاره دارد که کسب و کار در اکانت‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی رستوران به آن دست پیدا کرده است.

اما زمانی که کار به افزایش فروش از این طریق می‌رسد، وضعیت مشارکت افراد محلی بسیار وخیم است. وقتی Eikenhorst می‌خواست اخبار یک ایونت رستوران را اعلام کند، نه تنها روی شهر، بلکه به طور جزئی‌تر روی همسایگی رستوران نیز به خوبی تمرکز کرد.

Eickenhorst  به این اشاره داشت: “ما به انجمن‌های محلی مراجعه کردیم و از آن‌ها خواستیم که به مردم اطلاع رسانی کنند. در ادامه اشاره کرد “همه‌ی آن‌ها خبر را در گروه‌های فیس‌بوکی و پست‌های پلت‌فرم Nextdoor خود منتشر کردند که کمک بسیار بزرگی به مجموعه کرد.”

*Nextdoor: پلت‌فرمی از شبکه‌های اجتماعی که می‌توان در آن اخبار مربوط به کسب و کاری محلی، محل خرید و فروش لوازم و محصولات مختلف و موارد دیگری که مربوط به محیط اطرافمان هستند را دنبال کنیم.

ایونت فیس‌بوکی رستوران به سمع و نظر 28 هزار و 100 نفر رسید و 150 لایک برای صفحه فیس‌بوک و 75 فالوور برای اکانت اینستاگرام آن‌ها به همراه داشت. به لطف موج ایجاد شده از سمت شبکه‌های اجتماعی، فروش شنبه شب رستوران سه برابر آخر هفته‌های معمولی شد.

افزایش فروش
استفاده از ایونت Six Feet ApartY دوم توسط برند Steve’s Hotdogs

به علاوه دنبال کنندگان کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی، درخواست برگزاری ایونت‌های مشابهی را دادند که موجب برگزاری ایونت دوم Six Feet ApartY شد، که با همراهی ایونت‌های دیگر و همکاری مردم محلی برگزار شد.

متریک‌ های مهم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش فروش کسب و کار

شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آن‌ها پتانسیل بسیار زیادی برای حساب شدن در اقدامات الزامی موردنیاز برای رشد و افزایش فروش کسب و کار ها را به همراه دارند؛ چرا که مدیران شبکه‌های اجتماعیاز جمله مدیران مدیا و ادمین‌های صفحات اینستاگرام – درگیر این موضوع هستند که ارزش حقیقی و متریک‌های اصلی و مهم شبکه‌های اجتماعی را برای مدیران کسب و کار جا بیندازند.

این همان دلیلیست که تعیین متریک‌های درست برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را به امری حساس تبدیل می‌کند. صاحبین کسب و کار ممکن است از تعداد لایک‌های دریافتی روی پست‌های صفحه اینستاگرام راضی نباشند یا خیلی تحت تاثیر قرار نگیرند – اما قطعا با میزان فروشی که از این طریق به ارمغان می‌آید تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

خانم Laura J Moss به این موضوع اشاره دارد که: “شبکه‌های اجتماعی دومین منبع اصلی فروش کسب و کار ما هستند“. همچنین به این موضوع اشاره دارد که “اکثر مشتریان ما را در اینستاگرام پیدا می‌کنند و اصلا از اینکه ما از سایت و فروشگاه برخورداریم باخبر نبودند تا پیش از اینکه آن‌ها را روی شبکه‌های اجتماعی خود پروموت کردیم.”

البته که افزایش فروش تنها متریک ارزشمند نیست. ممکن است شما تمایل به بررسی ترافیکی داشته باشید که از اطلاعات دموگرافیک وب سایت، اینگیجمنت ریت پست‌های متفاوت یا انواع دیگر اینگیجمنت ریت از جمله ریتوییت و لایک باشد. هر متریکی می‌تواند به شما اطلاعاتی را ارائه کند، و سطح ارزش این اطلاعات بر اساس چگونگی مشارکت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کسب و کار ما مشخص می‌شود.

2. استفاده از گزارش برای سنجش فرایندهای کارآمد

به عبارت دیگر چه فرایندهایی کارآمد است و کدام یک نیست. زمانی که ما بر اساس متریک‌هایمان تصمیم‌گیری می‌کنیم، اطمینان حاصل کنیم که این متریک‌ها را با استفاده از گزارشات شخصی سازی شده دنبال می‌کنیم که تنها متریک‌هایی را توضیح می‌دهد که برای ما اهمیت دارند.

با استفاده از گزارش، می‌توانیم به تحلیل متریک‌هایی از جمله اینگیجمنت ریت یا اصطلاحا نرخ درگیری، کلیک‌های انجام شده – Click throughs و اطلاعات دموگرافیک فالوورها بپردازیم و به این نتیجه برسیم که چه محتوایی برای جامعه مخاطبمان مناسب است. برای مثال، HIKI، شرکتی فعال در زمینه تولید محصولات ضد عرق است، تایید کرده است که فالوورهایش اکثرا Millenials  و Gen Zers  هستند.

Millenialsو Gen Zersاشاره به دو نسل از جامعه مخاطب دارد که به ترتیب از دهه‌های 1980 تا 1990 و 1990 تا 2010 میلادی را تشکیل می‌دهند؛ این دو نسل از جامعه مخاطب بر اساس تقویم شمسی شامل سه دهه‌ی شصت، هفتاد و هشتاد شمسی می‌شوند.

افزایش فروش
استفاده از گزارش فعالیت محتوایی در اینستاگرام

HIKI  به ترند “put a finger down” روی شبکه‌ Tik Tok  اشاره کرد. چالشی که برای نسل Baby Boomers  یا خروجی کاملا ناامید کننده‌ای داشت اما بازخورد بسیاری از طرفداران برند HIKI  دریافت کرد.

Baby Boomers  به نسلی از متولدین سال‌های 1946 الی 1964 میلادی گفته می‌شود که مصادف با 1325 الی 1333 شمسی است و دلیل نامگذاری این نسل به خاطر به دنیا آمدن کودکان در حاشیه آغاز، وقوع و پایان جنگ جهانی دوم بود.

3. شخصیت خودمان را خلق کنیم

در شبکه‌های اجتماعی، مردم برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات، به سراغمان می‌آیند اما زمانی تبدیل به فالوور می‌شوند که از استایل فعالیت و اداره‌ی کسب و کار توسط ما خوششان بیاید. ما باید به شبکه‌ی اجتماعیمان به عنوان ابزاری برای ارتقای صدا، لحن و شخصیت برندمان فکر کنیم.

حین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، همینطور که به فعالیت پیرامون خلق شخصیت برندمان می‌پردازیم؛ بهتر است سوالات زیر را از خودمان بپرسیم.

  • لحن برند ما چگونه است؟ (بامزه، بازی‌گوش، جدی، اطلاع رسان یا غیره)
  • برترین علایق ما خارج از کسب و کار چیست؟
  • ارزش‌های تعریف شده برای ما چیست؟
  • دوستان ما چه کسانی هستند؟

شخصیت (پرسونا – Persona) برندمان را باید به بخشی از برنامه‌ی کاری برند تبدیل کنیم و قابلیت‌های منحصر به فردمان را در پست‌هایی که منتشر می‌کنیم به نمایش گذاریم.

Tim Urch مدیر شبکه‌های اجتماعی در شرکت Huel است. شرکتی که کسب و کاری در زمینه‌ی ارائه مکمل غذایی مغذی و کامل دارد. Urch شخصیتی را برای برندش ساخته است که در چند سطح مختلف توسط مشتریانش پذیرفته شده است. Urch می‌گوید: “ساخت یک sweet spot برای چیزی که ما می‌خواهیم بگوییم و چیزی که جامعه مخاطبمان دوست دارند بشنوند کار دشواری است.” “وقتی این دو مورد با یکدیگر یکپارچه و همسو شوند، کسب و کار ما به معنای حقیقی غرق در طلا می‌شود.”

Sweet spot به حالتی گفته می‌شود که در آن دو موضوع یا دیدگاه از اشتراک یا تلاقی برخوردارند.

افزایش فروش
استفاده از لحن‌های متفاوت محتوایی توسط برند Huel در اینستاگرام.

کمپانی Adventure Cats شخصیت بازی‌گوش برندشان را با تجانس کلماتی که در محتوایشان مورد استفاده قرار می‌دهند به نمایش می‌گذارد و ارزش‌های تعریف شده برای برندشان را با به نمایش گذاشتن سازمان‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کنند نمایش می‌دهند – البته که این‌کار را با بارگذاری تصویری از یک سری بچه گربه‌ی بازی‌گوش به انجام می‌رسانند.

افزایش فروش
استفاده از استوری‌های بامزه توسط برند Adventure Cats

4. استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پشتیبانی هر چه بهتر مشتریان

خدمات پشتیبانی مشتریان نقش گسترده‌ای را در وفاداری مشتریان ایفا می‌کنند، و به طور معمول اکثر افراد بین بازه‌ی سنی 18 تا 54 سال، اکانت شبکه‌های اجتماعی برند‌ را به عنوان مرجعی برای پشتیبانی مشتریان در نظر می‌گیرند.

نکته مهم: بیشتر مشتریان انتظار این را دارند که از طریق شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی شوند و تمایل زیادی دارند که از واکنش ما پیرو موردی که در آن نیاز به پشتیبانی دارند، تعریف یا شکایت کنند. در نتیجه ممکن است بتوانید از این تجربه یک واکنش بسیار خوب بسازیم و به نفع برندمان عمل کنیم.

5. برنامه‌ریزی برای حضور و فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی برای رشد و افزایش فروش کسب و کار ها به عنوان یکی از اقداماتی محسوب می‌شود که با دید “هروقت زمان داشتم به آن رسیدگی می‌کنم” با آن رفتار می‌شود. در عین حال فعالیت غیراستاندارد در شبکه‌ی اجتماعی برای هیچ برندی نتایج خوبی را به همراه ندارد.

خبر خوب این است که چون شبکه‌های اجتماعی 24 ساعت روز و 7 روز هفته کار می‌کنند، دلیلی ندارد که فعالیت ما نیز به همین روال باشد. ما می‌توانیم طیفی از پست‌های اینستاگرام را برنامه‌ریزی کنیم تا از حضور همیشگی خودمان در شبکه‌های اجتماعی اطمینان حاصل کنیم.

ابتدا نیاز به مشخص کردن این مسئله داریم که دقیقا هر چند وقت یک بار می‌خواهیم روی کدام یک از پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشیم. علاوه بر این برنامه‌ریزی پست‌هایی که می‌خواهیم روی پلت‌فرم موردنظر از شبکه‌ی اجتماعیمان منتشر کنیم این امکان را به ما می‌دهد که حضور فعال‌تری برای پیام‌رسانی داشته باشیم.

وقتی به محتوایی که قرار است طی بازه‌ی زمانی آینده روی کلیه پلت‌فرم‌های اجتماعی خود منتشر کنیم نگاه می‌کنیم، تایید اعتبار محتوایی که قصد انتشار آن را داریم، فرایند آسانتری خواهد داشت.

استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی، امری ضروری در رشد و افزایش فروش

تا اینجای کار شما عزیزان متوجه این شدید که حضور در یک شبکه‌ی اجتماعی امری بسیاری ضروری برای رشد و افزایش فروش کسب و کار به حساب می‌آید. اما فعالیت ما باید چیزی فراتر از صرفا حضور در شبکه‌ی اجتماعی موردنظر باشد. پیشرفت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت مستمر و منظم بستگی دارد.

Eikenhorst اشاره دارد: “در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی کانال ارتباطی کاملا بی ارزشی برای ما تلقی می‌شود”. همچنین اشاره می‌کند که پیش از اینکه من بخواهم به عضویت شرکت در بیایم، استیو کنترل و هدایت بخش خلاقانه‌ی کار را از دست داد. چنین کاری اصلا نتایج خوبی به همراه نداشت. در نتیجه کسب و کار شانس فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را از دست داد.

مردم تمایل دارند شاهد شخصیتی اصیل از کسب و کار باشند؛ به ویژه کسب و کاری کوچک – در شبکه‌های اجتماعی باشند. اگر دارید به سادگی و پست‌های اینستاگرامتان شامل مواردی کلی و ویژگی‌های محصولاتتان می‌شود، مشتریانتان هیچ دلیلی برای برقراری ارتباط با شما و حضور در صفحات شبکه‌های اجتماعیتان نخواهند داشت.

Eikenhorst اشاره دارد: “حالا زمان آن فرا رسیده که تمام تلاش خود را در زمینه تایید اعتبار و اصالت محتوا به کار ببندیم.” “این همان زمانیست که جامعه مخاطب و کسب و کار ما مجددا برای دنبال کردن فعالیت‌های ما به وجد می‌آید.”

در صورت تمایل به استفاده از خدمات تبلیغاتی اینستاگرام، شما عزیزان با مراجعه به صفحه تعرفه تبلیغات اینستاگرام، قادر به مشاهده هزینه تبلیغات اینستاگرام خواهید بود.

منبع: https://buffer.com/

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *