شاخص کلیدی عملکرد KPI از جمله مواردی محسوب می‌شه، معمولا پس از انجام کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادوردز ارزیابی می‌شه اما تشکیل ساختار اون هم‌زمان با ایجاد کمپین طراحی می‌‌شه. در نتیجه پیش از ساخت و اجرای کمپین استاندارد گوگل ادوردز، می‎‌بایست به مطالعه‌ی دقیق پیرامون مولفه‌های سازنده‌ی KPI و لزوم و طریقه‌ی ارزیابی اون بپردازیم.

تعریف شاخص کلیدی عملکرد KPI به ساده ترین شکل ممکن ______________________________________________________________________________________________________

شاخص کلیدی عملکرد KPI که با عبارت انگلیسی Key Performance Indicator شناخته می‌شه، همون خواستگاه ما در انجام کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادوردز شناخته می‌شه؛ به چه شکل؟ سوال خوبیه.

با شروع پروسه تبلیغات و ساماندهی اجزای مختلف کمپین تبلیغاتیمون، تعیین KPI برای تبلیغات فعلیمون از هدف (goal) و بازده کمپین تبلیغاتی گوگل ادز خودمون نشأت می‌گیره. برای مثال در صورتی که کمپین رو برای یکی از محصولا یا خدمات وب سایتمون چیده باشیم، شاخص کلیدی عملکرد می‌شه فروش کمیِ مشخص از خدمات یا محصولات مد نظر ما؛ در پایان هر دوره از تبلیغات با سنجش شاخص کلیدی عملکرد که می‌شه نسبت بازده دریافتی به هدفی که برای شاخص کلیدی عملکرد تعیین کردیم، به ارزیابی کمپین و تبلیغاتمون می‌پردازیم.

مولفه‌های تعریف شده در شاخص کلیدی عملکرد KPI ______________________________________________________________________________________________________

موسسات و کسب و کارهای مختلف برای داشتن تعریفی دقیق‌تر از KPI؛ این شاخص رو در دو سطحِ ارزشیِ متفاوت مورد بررسی قرار می‌دن. یکی از این مولفه‌ها شاخص‌‌های کلیدی عملکرد سطحِ بالا High – level KPIs هستن، که متمرکز بر عملکرد نهایی موسسه و کسب و کار هست. مولفه‌‌ی دیگه شاخص‌های کلیدی عملکرد سطح پایین Low – level KPIs هستن که به منظور بررسی عملکرد واحد‌های مختلف در سیستم موسسه یا کسب و کار مورد نظر به کار گرفته می‌شوند.

با بررسی مثال بهتر متوجه می‌شیم ______________________________________________________________________________________________________

برای مثال در زمینه‌ی خرده فروشی به صورت آنلاین، در صورتیکه هدفِ KPI، بالا بردن خرده فروشی به صورت آنلاین باشه، مولفه‌های تعیین شونده در این شاخص عبارت‌اند از:

  • هدف: داشتن فروش آنلاین
  • انگیزه‌ی مشتری: خرید به صورت آنلاین (می‌خوام بخرم یا I want to buy)
  • تلاش ما: به منظور ایجاد فروش آنلاین بیشتر خواهد بود
  • هدف شاخص کلیدی عملکرد: برای مثال افزایش 50 درصدی فروش آنلاین

نکته: KPI در چنین مثالی، به فروش رسیدن محصول یا خدمات ارائه شده به مشتری و تعداد فروش اون‌هاست. مسلما اگر میزان فروش بالاتر یا پایینتر از هدف تعیین شده برای KPI باشد، بیانگر کیفیت سازماندهی و اداره‌ی تبلیغات از جانب کسب و کار هست.

چرا ما در تبلیغات گوگل ادوردز به تعیین KPI نیازمندیم؟ ______________________________________________________________________________________________________

پاسخ این سوال به صورت شفاف مشخص هست، برای تعیین اینکه آیا تبلیغات ادوردزی که ما در حال هزینه کردن برای اون هستیم تاثیرگذار هست و یا از بازدهی مورد انتظار ما برخوردار نیست…

اگر از بازدهی مد نظر ما برخوردار نیست، به دنبال مشکل بگردیم و راه‌حل کلیدی متناسب برای حل اون مشکل رو پیدا یا ایجاد کنیم. اگر از بازده بالاتر از سطح انتظار ما برخوردار هست، تلاش کنیم تا به افزایش بازده موردنظر بپردازیم.

لطفا به یاد داشته باشید که هدفِ KPI در تبلیغات گوگل ادز، درست مطابق با اهداف کمپین پیش می‌ره. به نوعی، سطحِ جزئی‌تر در تعیین هدف کمپین تبلیغاتی گوگل ادوردز، به عنوان هدفِ شاخص کلیدی عمکرد تعریف میشه.

به عبارت دیگه افزایش فروش 50 درصدی در مثال خرده‌فروشی آنلاین رو در نظر بگیرید که پیشتر به اون اشاره داشتیم. در این مثال افزایش فروش به عنوان هدف کمپین و تعداد و زمان افزایش فروش به عنوان هدف KPI در نظر گرفته میشه.

منبع: آکادمی ادزیرو