طی رشد اینستاگرام در سال‌های اخیر بسیاری از صاحبان کسب و کار، بازاریابان و  تمامی اشخاص به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه می‌توان از بستر اینستاگرام برای کسب درآمد استفاده کرد. در این عنوان به بررسی راه‌های بهبود پروفایل اینستاگرام برای جذب مخاطب و رونق کسب و کار می‌پردازیم.

انتخاب یک بیو مناسب برای پروفایل اینستاگرام

برای پروفایل اینستاگرام خود یک بیو مناسب بنویسید. هنگامی که یک کاربر وارد پروفایل اینستاگرام شما می‌شود، کمتر از 3 ثانیه فرصت باقیست تا او مجذوب پروفایل اینستاگرام شما شود. انتخاب یک بیو مناسب زمان و تمرکز زیادی را می‌طلبد، چرا که جزء اولین چیزهایی است که مخاطب هنگام ورود به پروفایل اینستاگرام شما با آن مواجه می‌شود.

پس از ورود کاربر به پروفایل اینستاگرام شما، با خواندن بیو اینستاگرامتان متوجه می‌شود شما چه فعالیتی دارید یا چه خدماتی را ارائه می‌کنید. همین امر باعث می‌شود مخاطب تصمیم بگیرد که پروفایل اینستاگرام شما را دنبال کند یا خیر. در نتیجه برای بیو مناسب پروفایل اینستاگرام خود حتما وقت و انرژی کافی صرف کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع می‌توانید مقاله بیو اینستاگرام را مطالعه کنید.

استفاده از لینک مناسب در پروفایل اینستاگرام

در پروفایل اینستاگرام تنها جایی که می‌توان لینک قابل کلیک قرار داد بیو اینستاگرام است. بسیاری از کاربران از این لینک برای افزایش ترافیک صفحه اصلی وبلاگ یا وب سایت خود استفاده می‌کنند. بعضی افراد نیز پروفایل اینستاگرام خود را به Landing Page یک کمپین یا صفحه خاص لینک می‌کنند.

بسیاری از برندها نیز لینک خود را مرتبا به روز می‌کنند تا بازدید آخرین محتوای منتشر شده خود را بالا ببرند. شما نیز با قرار دادن یک پیوند در پروفایل اینستاگرام خود می‌توانید مخاطبانتان را به وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید و از ترافیک به دست آمده وب سایتتان کسب درآمد کنید.

استفاده از حالت بیزینسی در پروفایل اینستاگرام

اینستاگرام اخیرا مجموعه‌ای از ابزارهای تجاری برای کمک به صاحبان مشاغل و برندها معرفی کرده است که به کمک آن‌ها می‌توانید کسب و کار خود را گسترش دهید. برای این منظور ابتدا باید پروفایل اینستاگرام خود را به حالت بیزینس تغییر دهید. پس از اعمال این تغییر در پروفایل اینستاگرام خود، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره کسب و کارتان در پروفایل اینستاگرام خود قرار دهید.

اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن، آدرس ایمیل یا آدرس محل کسب و کار خود. هم‌چنین با تغییر پروفایل اینستاگرام به حالت بیزینس، می‌توانید مشاهده کنید هر پست شما چند بازدید داشته است و کدام پست شما بیشتر به اشتراک گذاشته شده است. به طور کلی پروفایل اینستاگرام در حالت بیزینس ابزار تجزیه و تحلیل پیجتان و اطلاعات دموگرافیک را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده از عکس مناسب در پروفایل اینستاگرام

عکس پروفایل نیز مانند بیو جزء مواردی است که مخاطبان هنگام ورود به پروفایل اینستاگرام شما با آن مواجه می‌شوند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. بسته به اینکه اینفلوئنسر هستید یا صاحب برند یا کسب و کاری خاص هستید، عکس پروفایل اینستاگرام خود را انتخاب کنید.

تنها به این نکته توجه داشته باشید که عکس پروفایل اینستاگرام باید برای مخاطبان شما به راحتی قابل تشخیص باشد تا در تایم لاین اینستاگرام یا استوری‌ها شما را گم نکند. برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع، عنوان عکس پروفایل اینستاگرام را مطالعه فرمایید.

تعیین هدف برای پروفایل اینستاگرام

برای هر روش بازاریابی و فروش، مشخص کردن یک هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به آن بسیار مهم است. اگر می‌خواهید زمان و سرمایه خود را برای تجارت در اینستاگرام هزینه کنید باید مشخص کنید که هدف نهایی شما برای دست‌یابی چیست و پروفایل اینستاگرام خود را طبق این برنامه، سازماندهی کنید.

برای مثال می‌خواهید در پروفایل اینستاگرام خود محصولات یا خدماتتان را به نمایش بگذارید یا توجه عموم را نسبت به برند خود جلب کنید. می‌توانید در پروفایل اینستاگرام خود برای مشتریان بالقوه‌تان تبلیغ کنید یا اخبار و به روزرسانی‌های مربوط به برند خود را به اشتراک بگذارید.

تمامی این موارد اهدافی هستند که می‌توانید پروفایل اینستاگرام خود را بر مبنای آن‌ها سازماندهی کنید و تلاش کنید به این اهداف دست پیدا کنید. مشخص کردن این اهداف از قبل، به شما کمک می‌کند تا چهارچوب کلی پروفایل اینستاگرام خود را شکل دهید و تجارت خود را در اینستاگرام طبق برنامه آغاز کنید.

برخورداری از رنگ بندی خاص و هویت بصری مناسب برای پروفایل اینستاگرام

اگر نگاهی به موفق‌ترین پیج‌‌های اینستاگرام بیاندازیم متوجه می‌شویم که آن‌ها از یک طیف رنگی خاص برای محتوای خود استفاده می‌کنند و یک تم – Theme مخصوص به خود را دارند. به عبارتی این طیف رنگی و تم یک امضای کاری برای آنان به شما می‌رود و به آنان کمک می‌کند تا پروفایل اینستاگرام آن‌ها از بقیه پیچ‌های مشابه متمایز شود. برای مثال از رنگ بندی لوگوی تجاری یک برند در رنگ بندی پست‌های پروفایل اینستاگرام آن‌ها نیز استفاده شده است که علاوه بر زیبایی به پروفایل اینستاگرام آن‌ها نظم و هویت می‌بخشد. شما عزیزان نیز سعی کنید در پروفایل اینستاگرام خود به سبک و تم محتوای بصری خود اهمیت دهید تا علاوه بر زیبایی، حس و حال خوبی نیز به مخاطبان خود القا کنید.

برخورداری از فونت اختصاصی خود در پروفایل اینستاگرام

اگر در پروفایل اینستاگرام خود محتوایی منتشر می‌کنید که متن، نقش اساسی در آن محتوا دارد؛ از انتخاب یک فونت مناسب برای خود اطمینان حاصل کنید. بهتر است که فونت انتخابی شما با فونت وب سایتتان یا دیگر پلتفرم‌هایی که در آن به بازاریابی مشغول هستید یکسان باشد چرا که به عنوان امضای کاری شما در نظر گرفته می‌شود.

با انتخاب یک فونت و استفاده از آن در تمامی پست‌های پروفایل اینستاگرام خود، به مخاطب کمک می‌کنید سریعتر شما را شناسایی کند. مخصوصا اگر اکثر محتوای منتشر شده شما عکس نوشته باشد و پیج شما را در اکسپلور اینستاگرام نیز دیده باشند.

برخورداری از برنامه زمانی مشخص برای پست کردن محتوا در پروفایل اینستاگرام

داشتن یک برنامه زمانی مشخص برای انتشار پست درون پروفایل اینستاگرام به مخاطبان شما کمک می‌کند تا بدانند در چه بازه زمانی از شما انتظار انتشار محتوای جدید داشته باشند. این امر باعث می‌شود تا خیلی سریع‌تر به میزان حداکثری تعامل با مخاطبان خود دست پیدا کنید. تحقیقات انجام شده نشان داده است که به طور میانگین انتشار حداکثر 2 پست اینستاگرامی در طول روز می‌تواند شما را به میزان بالایی از تعامل با کاربران برساند.

تحلیل موفق‌ترین پست های پروفایل اینستاگرام

بررسی روند کارتان در پروفایل اینستاگرام شما بسیار مهم است. بهتر است به طور مداوم به بررسی این بپردازید که کدام یک از اقدامات شما برگ برنده برای رسیدن به اهدافتان و کدام یک از اقداماتتان به ضرر شما تمام می‌شود. برای این منظور بهترین کار تجزیه و تحلیل پروفایل اینستاگرام است. برای مثال، بررسی کنید کدام پست‌ها لایک بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

هم‌چنین به ارزیابی این بپردازید که چگونه تعداد پست‌هایی که در پروفایل اینستاگرام خود منتشر می‌کنید می‌توانند بر تعامل شما تاثیر بگذارند یا کدام پست‌ها بیشترین آمار کامنت را داشته‌اند و دلیل هر یک از این موارد چیست. اینستاگرام ابزاری در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید به راحتی پروفایل اینستاگرام خود را مورد ارزیابی قرار دهید. البته همانطور که پیشتر گفتیم ابتدا باید پروفایل اینستاگرام خود را به حالت بیزینس تغییر دهید تا بتوانید از این ابزارها استفاده کنید.

پاسخ‌دهی به موقع به کامنت‌های پروفایل اینستاگرام

پاسخ دادن به کامنت‌ها یک روش عالی برای ایجاد یک جامعه قوی در اینستاگرام است. هنگامی که یک شخص وقت می‌گذارد و کامنتی برای شما می‌نویسد بسیار مهم است که به آن توجه کرده و به کامنت‌های خود پاسخ دهید. انجام چنین کاری دو پیامد مثبت برای شما و پروفایل اینستاگرام شما دارد.

اولا باعث می‌شود میزان تعامل شما با مخاطبانتان بالا برود. کلید اصلی پیشرفت در اینستاگرام تعامل است. اینستاگرام از این موضوع خوشحال می‌شود و کم کم پروفایل اینستاگرام شما را وارد اکسپلور می‌کند. همین امر باعث افزایش روز افزون مخاطبان شما و رونق کسب و کارتان می‌شود.

در مرحله بعد اهمیت دادن به نظرات مخاطب باعث می‌شود یک تبلیغ نفر به نفر مثبت برای شما رخ بدهد. تحقیقات نشان داده شده در اینستاگرام نشان داده‌اند که افراد پس از مشاهده این تعامل با برند مورد علاقه خود، آن برند را به بسیاری از دوستان و اطرافیان نزدیک خود نیز معرفی کرده‌اند.

استفاده از هشتگ و هشتگ انحصاری برای پروفایل اینستاگرام

هشتگ‌ روشی برای دسته‌بندی مطالب در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌توانید با استفاده از هشتگ در پروفایل اینستاگرام خود، میزان بالایی از مخاطبان را به پیجتان جذب کنید. اما بسیار مهم است که هشتگ استفاده شده در زیر پست، به پستتان مرتبط باشد.

در غیر این‌صورت استفاده از هشتگ بی ربط به پست اینستاگرام شما، به ضررتان تمام خواهد شد. علاوه بر این موضوع می‌توانید هشتگ اختصاصی خودتتان را نیز ایجاد کنید. این امر در روند ساخت برند شخصی شما بسیار مفید خواهد بود.

استفاده از تبلیغات در پروفایل اینستاگرام

در طی سال‌های گذشته اینستاگرام برای بهبود بستر تبلیغاتی خود، با برندهایی همکاری کرده و به نتایج بسیار عالی دست یافته است. طی کمپین‌های تبلیغاتی راه اندازی شده در اینستاگرام و نتایج آن، نشان داده شد که تبلیغات در اینستاگرام بازده ای 2.8 برابر بیشتر از دیگر بسترهای تبلیغاتی برای شما خواهد داشت. با وجود قالب‌های مختلف تبلیغاتی مانند عکس، فیلم و استوری، پروفایل اینستاگرام شما می‌تواند یک مکان عالی برای تبلیغات و کسب درآمد باشد. از طرفی این تعامل بین دو برند می‌تواند بسیار مفید باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که مردم برای پیگیری احساسات خود، از مسافرت و مد گرفته تا ماشین و سرگرمی به اینستاگرام می‌آیند. آن‌ها می‌خواهند تبلیغاتی را ببیند که نشان دهنده موارد مورد علاقه آن‌ها باشد. افرادی که در پروفایل اینستاگرام خود تبلیغ می‌کنند نیز می‌خواهند مخاطبان خود را به روش موثرتری هدف قرار دهند و نه به واسطه سن و جنیسیت افراد، بلکه از طریق تمامی چیزهایی که افراد دوست دارند و می‌خواهند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع، مقاله تبلیغات در اینستاگرام را مطالعه فرمایید.

برگزاری مسابقه اینستاگرامی در پروفایل اینستاگرام

مسابقات یک روش بسیار عالی برای افزایش تعامل در میان مخاطبان شما در اینستاگرام است. با برگزاری مسابقه در پروفایل اینستاگرام خود می‌توانید مانند سایر برندها برای خود ارزش آفرینی و کسب درآمد کنید. مسابقات می‌توانند در قالب اشتراک عکس با هشتگ اختصاصی شما، گذاشتن کامنت و دعوت از دوستان برای کامنت گذاشتن یا لایک کردن یک عکس خاص در پروفایل اینستاگرام باشند. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون برگزاری مسابقه اینستاگرامی، می‌توانید به مطالعه عنوان مسابقه اینستاگرامی در آکادمی ادزیرو بپردازید.

گنجاندن وقایع جریانات روز در پروفایل اینستاگرام

هنگام مناسبت‌های مختلف مانند جشن سال نو، روز مادر، اتفاقات ورزشی مثل یک مسابقه فوتبال حساس یا هر روز به خصوص دیگری، شما می‌توانید در پروفایل اینستاگرام خود با آن جریان همسو شده و با مخاطبان خود به بحث و گفتگو بپردازید. با استراتژی و برنامه ریزی قبلی می‌توانید در آن ایام خاص بیشترین تعامل را با مخاطبان خود داشته باشید.

استفاده مداوم از استوری در پروفایل اینستاگرام

استوری اینستاگرام به بازاریابان این امکان را می‌دهد که داستان‌های بهتر و عمیق‌تری درمورد برند‌ها تعریف کنند. از آنجایی که انتشار بیش از یک الی دو پست در پروفایل اینستاگرام در طول روز توصیه نمی‌شود، می‌توانید با پست کردن استوری محتواهای جدیدی به انتشار بگذارید. استوری اینستاگرام این قابلیت را دارد که به تعامل قابل توجهی با کاربران خود دست پیدا کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تبلیغات به روش استوری را مطالعه فرمایید.

استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر – UGC در پروفایل اینستاگرام

محتوای تولید شده توسط کاربر – User Generated Content (UGC) به هر نوع محتوای تولید شده توسط مخاطبان شما گفته می‌شود. UGC می‌تواند به اشکال مختلفی مانند تصویر، فیلم، متن و غیره ارائه شود. شما نیز می‌توانید کاربران و مخاطبان خود را تشویق کنید که لحظات و تجربیات به یاد ماندنی با برند شما را در سراسر اینستاگرام به نمایش بگذارند. این برای شما در قالب یک تبلیغ رایگان در سطح اینستاگرام است.

نمایش خلاقانه محصولات و خدماتِ کسب و کار در پروفایل اینستاگرام

اینستاگرام به شما بستری شگفت انگیز می‌دهد تا در پروفایل اینستاگرام خود، محصول یا خدمات خود را با روش‌های خلاقانه به نمایش بگذارید. هنگامی که از اینستاگرام به عنوان بستری برای تجارت استفاده می‌کنید، به این فکر باشید که چگونه می‌توانید از طریق این بستر، محتوای خود را به بهترین نحو ممکن منتشر کنید.

برای این منظور می‌توانید محصولات یا خدمات خود را با فیلم‌هایی که در پروفایل اینستاگرام‌تان به نمایش می‌گذارید؛ یا استفاده از محصولات خود در فضای واقعی توسط کاربران، داستان‌ها و تجربیات مشتری را به اشتراک بگذارید.

در صورت تمایل به استفاده از خدمات تبلیغاتی اینستاگرام، شما عزیزان با مراجعه به صفحه تعرفه تبلیغات اینستاگرام، قادر به مشاهده هزینه تبلیغات اینستاگرام خواهید بود.

عناوین مکمل

آموزش مرجله به مرجله بازیابی رمز اینستاگرام
آموزش مرحله به مرحله تغییر رمز اینستاگرام
ویژگی های استوری استاندارد اینستاگرام
آموزش مرحله به مرحله دی اکتیو کردن اکانت ایینستاگرام
آموزش مرحله به مرحله دیلیت اکانت اینستاگرام
آموزش رفع بلاک اینستاگرام
آموزش رفع ریپورت اینستاگرام
آموزش ریپورت اینستاگرام
معرفی منابع معتبر به روز رسانی اینستاگرام
تکنیک های افزایش فالوور حقیقی اینستاگرام
تکنیک های نگارش بیو اینستاگرام
ویژگی ‌های استاندارد عکس پروفایل اینستاگرام
تکنیک های تولید محتوا در اینستاگرام

منبع: later، آکادمی ادزیرو، buffer