اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest

شناخت اینگیجمنت اینستاگرام و محاسبه اینگیجمنت ریت

فهرست مطالب

D’Shawn Russel موسس و بنیانگذار Southern Elegance Candle Co می‌گوید “زمانی وجود داشت که اینستاگرام تنها با اشتراک گذاری تصاویر زیبا شناخته می‌شد و این دوره مدت‌هاست که به سر آمده.” “امروزه مشهورترین برندهای جهان با استفاده از این پلت فرم به ایجاد تعامل با مشتریانشان می‌پردازند. معیار اصلی و مهمترین شاخص ارزیابی تعامل این برند‌ها با مشتریانشان در اینستاگرام، ارزیابی اینگیجمنت و اینگیجمنت ریت آن‌هاست.

اینگیجمنت اینستاگرام تماما درباره اتصال به جامعه هدف خودتان است – بدون برخورداری از اینگیجمنت و اینتراکشن ، اوضاع اصولا شبیه به این خواهد بود که در حال صحبت کردن با دیوار هستید.

آنالیز پیج اینستاگرام نه تنها در ارزیابی استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ به شما عزیزان کمک می‌‌کند، بلکه به شما در ایجاد ارتباطی عمیق‌تر با فالوورهایتان کمک خواهد کرد. برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ، چنین ارتباطی موجب ایجاد تفاوت‌های چشمگیری در افزایش فروش و ارائه خدمات می‌شود.

اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟

اینگیجمنت اینستاگرام چیزی عمیق‌تر از یک نگاه ساده به تعداد فالوورهایتان و قضاوت بر اساس آن است، اینگیجمنت اینستاگرام تماما درباره میزان و جنس ارتباط فالوورها و مشتریانتان با شماست و تقریبا می‌توان گفت مهمترین ابزار سنجش اینستاگرام به حساب می‌آید.

اساسا هر زمان که یکی از فالووهای شما اقدامی – اعم از لایک کردن، کامنت گذاری یا ارسال دایرکت – روی محتوای منتشر شده در پروفایلتان انجام می‌دهد، یه عنوان یک اینگیجمنت اینستاگرام در نظر گرفته می‌شود.

در اینجا به تعدادی از شاخص‌های اینگیجمنت اینستاگرام بر اساس دسته‌بندی محتوایی که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود اشاره شده است:

شاخص‌های اینگیجمنت اینستاگرام پیرامون پست:

  • لایک کردن پست
  • کامنت گذاشتن زیر پست
  • ذخیره کردن پست
  • اشتراک گذاری پست

دیگر شادیگر شاخص‌های اینگیجمنت اینستاگرام شامل این موارد هستند:

  • دایرکت‌های اینستاگرام
  • کلیک روی لینک یا بالا کشیدن لینک بارگذاری شده روی استوری اینستاگرام
  • منشن کردن پیج اینستاگرام
  • استفاده از هشتگ
  • کلیک کردن روی استیکرهای استوری اینستاگرام

(در این عنوان، ما بیشتر به ارزیابی اینگیجمنت اینگیجمنت پست به عنوان شاخص اینگیجمنت اینستاگرام می‌پردازیم و در کنار آن به بررسی اینگیجمنت ریت نیز، خواهیم پرداخت)

چرا اینگیجمنت اینستاگرام مهم است

اینگیجمنت اینستاگرام به دلایل کلیدی مهم است:

اول اینکه اینگیجمنت اینستاگرام نشان دهنده چگونگی واکنش فالوورها و مشتریان به محتوای شماست. هر چه مخاطبینی که دارید از ارتباط بیشتری با محتوای شما برخوردار باشند، میزان دریافت اینگیجمنت اینگیجمنت اینستاگرام بالاتر است. این فرایند یک نشانه کاملا بارز برای سنجش چگونگی عملکرد استراتژی سوشال مدیا شماست.

دوم، اینکه اینگیجمنت اینستاگرام یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین رنک در الگوریتم اینستاگرام است. وقتی فید اینستاگرام بارگذاری می‌شود، الگوریتم به پست‌هایی که شما بیشترین واکنش را نسبت به آن‌ها نشان می‌دهید، در ابتدای فید به شما نمایش می‌دهد؛ در نتیجه محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط شما در ابتدا به مخاطبینی نمایش داده می‌شود که بیشترین ع را با محتوای شما داشته‌اند.

به عبارت دیگر هم هر چه اینگیجمنت محتوای اینستاگرامی شما بیشتری باشد، فالوورهای شما تمایل بیشتری به تماشای آن دارند و محواهایی با اینگیجمنت بیشتر را می‌توان به عنوان محتوای موردعلاقه‌ی کاربران نیز در نظر گرفت.

چگونه اینگیجمنت ریت اینستاگرام را ارزیابی کنیم

اینستاگرام اقداماتی را که افراد روی پست‌ها، IGTV، ریل‌های اینستاگرام و استوری‌های اینستاگرام از خودشان به جا می‌گذارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. شاخص‌های ارزیابی که روی اینگیجمنت ریت پیج اینستاگرام شما تاثیر دارند؛ عبارت‌اند از لایک و کامنت گذاشتن، ذخیره سازی محتوا، کلیک روی لینک وب سایت، مشاهده پروفایل و ریپلای استوری اینستاگرام. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطالعه راهنمای آنالتیکز اینستاگرام – Instagram analytics guide بپردازید.

به دنبال فرمول محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام می‌گردید؟ به این بستگی دارد که شما چه تعریفی از اینگیجمنت اینستاگرام دارید، که این تعریف می‌تواند هر کدام از فاکتورهای reach، ایمپرشن، تعداد کل فالوورهای پیج، تعداد دفعات مشاهده محتوای ویدیویی یا غیره، باشد.

در اینجا به توضیح دو مورد از پر استفاده ترین فرمول‌های اینگیجمنت اینستاگرام می‌پردازیم:

محاسبه اینگیجمنت ریت بر اساس تعداد فالوور

اینگونه در نظر بگیریم که شما می‌خواهید اینگیجمنت ریت پست اینستاگرام را بر اساس فالوورها مورد محاسبه قرار دهید. تعداد اقداماتی که روی پست صورت گرفته است را به دست می‌آورید و آن را به تعداد فالوورهای پیجتان تقسیم می‌کنید و نتیجه به دست آمده را در عدد 100 ضرب می‌کنید. اگر هم در حال فلش بک زدن به امتحانات جبر دوران دبیرستان هستید، در پاراگراف بعدی این قضیه را با استفاده از مثالی ساده برای شما توضیح می‌دهیم.

اینگیجمنت ریت اینستاگرام
محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام بر اساس فالوور

بنابراین اگر شما 1000 فالوور داشته باشید و پست اینستاگرامی شما 70 لایک، 15 کامنت و 5 مورد اشتراک گذاری داشته باشد، اینگیجمنت ریت پست اینستاگرام شما 9% است.

اینگیجمنت ریت اینستاگرام
اینگیجمنت ریت اینستاگرام

محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام بر اساس تعداد فالوور، نتایج خوبی را نسبت به اینکه فالوورهایتان چه احساسی نسبت به محتوای شما دارند در اختیارتان قرار می‌دهد. به هر حال اینکه چه تعدادی از فالوورها پست موردنظر را مشاهده کرده‌اند در این محاسبات به شمار نمی‌آیند. برای محاسبه و به دست آوردن نتایج بر اساس نفراتی که پست را دیده‌اند، اینگیجمنت بر اساس ایمپرشن مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

محاسبه اینگیجمنت ریت بر اساس ایمپرشن

برای محاسبه‌ اینگیجمنت ریت اینستاگرام بر اساس ایمپرشن شما عزیزان به استفاده از فرمولی مشابه چیزی که پیشتر به آن اشاره کردیم نیاز دارید. اما به جای به کار بردن تعداد فالوورهای خود در این فرمول از تعداد ایمپرشن‌های دریافتی پستتان استفاده می‌کنید. (این فرمولی است که وب سایت بافر نیز برای به دست آوردن اینگیجمنت ریت اینستاگرام از آن استفاده می‌کند.)

بنابراین اگر پست موردنظر ما از 515 ایمپرشن برخوردار باشد و حداکثر 25 اینگیجمنت دریافت کرده باشد، اینگیجمنت ریت پست اینستاگرام ما برابر با 4% است.

ابزار آنالتیکز Buffer’s analytics نیز امکان محاسبه این مقادیر را به شما می‌دهد. در اسکرین شاتی که از Buffer analytics برای شما عزیزان  ارائه شده است، می‌توانید مشاهده کنید که برترین پست صفحه Buffer معادل 317 اینگیجمنت (لایک و کامنت گذاشته شده و ذخیره سازی) و 7637 ایمپرشن دریافت کرده است، بنابراین اینگیجمنت ریت اینستاگرام Buffer معادل 4.3% است.

اینگیجمنت ریت اینستاگرام
محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام بر اساس ایمپرشن

دلیل استفاده از ایمپرشن برای محاسبه اینگیجمنت ریت

هیچ درست و غلطی برای استفاده از این فرمول وجود ندارد. در Buffer از فرمول بر پایه ایمپرشن برای به دست آوردن اینگیجمنت ریت اینستاگرام استفاده می‌شود چرا که نشان می‌دهد چند نفر با محتوایی که شما منتشر کردید درگیر بوده‌اند و این فرایند بر اساس تعداد نفراتی که محتوای شما را دیده‌اند صورت می‌گیرد نه بر اساس افرادی که شما را دنبال می‌کنند.

اینگیجمنت ریت خوب یا استاندارد چیست؟

جدای از اینکه “خوب” یک عبارت نسبی است، وقتی بفهمید اینگیجمنت ریت اینستاگرام ممکن است تا 1% هم کاهش پیدا کند قطعا شگفت زده خواهید شد. و چنین مقداری با وجود پایین بودن؛ برای کسب و کارهای صنعتی فعال در اینستاگرام رقم استانداردی به حساب می‌آید – در مطالعاتی با جامعه آماری 1800 اکانت اینستاگرام،  برای 12 صنعت مختلف؛ مقدار میانگین اینگیجمنت ریت 1.6% بوده است.

قبل از اینکه بخواهید مقدار اینگیجمنت ریت اینستاگرام خودتان را قضاوت کنید، به این فکر کنید که چه چیزی اینگیجمنت ریت اینستاگرام را برای شما ارزشمند می‌کند. پست‌های Giveaway (یا به عبارت دیگر پست‌های جایزه‌دار) ممکن است  اینستاگرامی خوبی را برای شما به ارمغان بیاورند اما آیا موجب افزایش فروش برای کسب و کارتان می‌شوند؟ آیا لایک‌ها موجب پدیدار شدن مشتریان بیشتر برای شما می‌شوند؟ اینگیجمنت ریت –  اینستاگرام به طور کلی برای شما خوب است اما اتفاقی که به واسطه‌ی این اینگیجمنت ریت برای کسب و کار شما می‌افتد موضوع مهم‌تری است.

به جای تمرکز شدید روی اعداد و ارقام، عبارت “خوب” را با بررسی پیشرفتی که در طول زمان دارید معنا کنید. حواستان به محتوایی که  – اینگیجمنت ریت اینستاگرامی بیشتری را برای شما فراهم می‌کند باشد، استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ خودتان را ارتقا دهید و برای افزایش حداکثر میزان  اینستاگرامتان تلاش کنید.

به منظور افزایش اینگیجمنت اینستاگرام خدمات تبلیغاتی اینستاگرام، شما عزیزان با مراجعه به صفحه تعرفه تبلیغات اینستاگرام، قادر به مشاهده هزینه تبلیغات اینستاگرام خواهید بود.

منبع: بافر – Buffer

نویسنده: Ash Read

این مطلب رو با بقیه به اشتراک بذارید ;)

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در pinterest

شاید این مطالب هم براتون کاربردی باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.