امتیاز کیفی quality score در تبلیغات گوگل ادوردز از جمله شاخص‌هایی محسوب میشه که در صورت استفاده ما از تبلیغات گوگل ادوردز به خصوص تبلیغات متنی گوگل ادوردز، می‌بایست شناخت کافی از اون رو داشته باشیم. از جمله مواردی که در این عنوان به اون اشاره میشه، اجزای سازنده‌ی تبلیغات متنی گوگل ادوردز و عوامل تاثیرگذار در کاهش یا افزایش امتیاز کیفی تبلیغات گوگل ادوردز هستن.


خلاصه‌ی صوتی این مقاله:



شاخص مزایده چیه؟ بر چه اساسیه؟ چرا باید بیشتر بشناسیمش؟ ______________________________________________________

همونطور که همه‌ی ما کم و بیش از اون اطلاع داریم، مزایده‌ی تبلیغات متنیِ گوگل ادوردز بر اساس یک سری شاخص‌ها پیکربندی و محاسبه می‌شه که از جمله این شاخص‌ها میشه به این موارد اشاره داشت.

  1. کوالیتی اسکور در گوگل ادوردز اولین مولفه در تبلیغات گوگل ادوردز هست.
    2) مولفه‌ی دیگه شامل هزینه‌ی هر کلیک بر روی تبلیغ bid میشه .
    3) و بعدی ساختار تبلیغ مورد نظر بر اساس افزونه‌های تبلیغاتی Ad extensions هست که در طراحی تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیره.

نکته: لازم به توضیح هست که مهم نیست ما تا چه حد هزینه‌ی هر کلیک یا بید bid رو متناسب با هر واحدی که تنظیم کردیم بالا در نظر بگیریم؛ در مزایده‌ی تبلیغاتی گوگل ادوردز تبلیغی در جایگاه بالاتر نمایش داده میشه که نه تنها از نظر هزینه در مزایده مبلغ نسبتا بالایی رو پیشنهاد و پرداخت کرده باشه بلکه دارای ساختار کیفی مناسب با رعایت مولفه‌های تاثیرگذار بر امتیاز کیفی تبلیغ باشه.

این مولفه‌های کیفی که به اصطلاح با عنوان فاکتورهای بید bid هم شناخته می‌شن، از موارد چندان پیچیده‌ای برخوردار نیستند اما رعایت همین مولفه‌های نه چندان پیچیده ست که به بهینه‌سازی تبلیغ و استقرار ما در جایگاه نخست تبلیغات در مزایده گوگل ادوردز کمک می‌کنه. با هم بیشتر به بررسی اختصاصی این مولفه‌ها خواهیم پرداخت.

مولفه‌های تاثیرگذار بر امتیاز کیفی تبلیغات گوگل ادوردز ______________________________________________________

امتیاز کیفی تبلیغات گوگل ادوردز - کوالیتی اسکور در گوگل ادوردز
معرفی عوامل تاثیرگذار در امتیاز کیفی تبلیغات گوگل ادوردز

1) نرخ کلیک CTR مورد انتظار

همونطور که ممکنه هر کسی در حال استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز از نرخ کلیک مورد انتظار Expected CTR (مخفف Click through rate) یکی از این مولفه‌هاست که با توجه به کلمه‌ی کلیدی منتخب و توسط سیستم گوگل ادوردز و مشخص می‌‌شه و تعیین کننده‌‌ی اینه که تبلیغ شما با سطح استاندارد دریافت کلیک از نتایج جستجوی گوگل Search Network Results برابری داره یا نه.

2) مرتبط بودن تبلیغ با کلمه‌ی کلیدی

این مورد به شدت در تبلیغات گوگل نهادینه شده که اگر تبلیغ با کلمه‌ی کلیدی مرتبط نباشه، نمایشش نه تنها برای شما مفید نیست بلکه به ضررتون هم هست و معایب چنین اتفاقی رو در این نوشته براتون توضیح دادیم. و اما برای داشتن ارتباط مناسب تبلیغ با کلمه‌ی کلیدی حتما نوشته‌های مرتبط با طراحی کمپین استاندارد ادوردز رو مطالعه کنید.

3) تجربه‌ی صفحه‌ی فرود

مورد بعدی تجربه‌ی افراد از صفحه‌ی فرود landing page experience وب سایت هست که به گفته‌ی اقتصاددان ارشد گوگل هل واریان Hal Varian بهینه بودن این مولفه برای کوالیتی اسکور در گوگل ادوردز به واسطه‌ی سه ویژگی تعیین میشه:

مولفه‌های تاثیر گذار بر تجربه‌ی صفحه‌ی فرود ______________________________________________________________

محتوای اوریجینال، صریح و مرتبط با تبلیغ ______________________________________________________________

به طور اصولی محتوای اوریجینال توسط شخص یا تیم بلاگر باید مورد تولید قرار بگیره به اینصورت که حتی اگر بازنویسی شده از هر منبعی هست با ذکر کامل منبع و رعایت مالکیت معنوی به انتشار این محتوا بپردازن و در صورت لزوم به منبع موردنظر لینک بدن.

در بازنویسی محتوا به هیچ وجه نباید از کپی محتوای سایت، شخص یا تیم دیگری استفاده کرد چرا که نه تنها اینکار از نظر مالکیت معنوی مشکل دارد بلکه در نتایج طبیعی جستجو و بالا اومدن رتبه‌ی سایت عملی به شدت مخرب تلقی می‌شه که پیامد‌های خودش رو در طولانی مدت نشون می‌ده.

سیستم هدایت آسان و دسترسی آسان به مطالب ______________________________________________________________

باید برای مشتری ارزش قائل بود و با صرف وقت و انرژی کلیه‌ی اطلاعاتی که مشتری لازم داره رو به صورت جامع و یکپارچه و با استفاده از رابط کاربری دوستانه و مشتری پسند در اختیارش قرار داد به طوری که حتی پاسخ سوالاتی رو که ممکنه پس از ورود به این صفحه با اونها مواجه بشه رو هم در اختیار داشته باشه و کلیه‌ی اطلاعات لازم بی هیچ کم و کسری در اختیارش قرار داده بشه.

ارتباط محتوا با وب سایت ما به شفافیت هر چه تمامتر مشخص باشه ______________________________________________________________

وقتی از شفافیت توضیحات و اطلاعات تبلیغ حرف می‌زنیم، انتظار ارائه محتوا به ساده‌ترین و صریح‌ترین روش ممکن رو داریم. ویرایش با استفاده از لحن بالانس شده‌ی تبلیغاتی، عامیانه به گونه‌ای دوستانه برای مشتری حس صمیمیتی رو ایجاد می‌کنه که در تبلیغاتی با لحن بسیار رسمی و مبالغه‌آمیز چنین چیزی مشاهده نمی‌شه.

این تکنیک همون کاریِ که ما در ادزیرو مشغول به کارگیری اون هستیم و امید داریم با ارائه چنین محتوایی اون حس راحتی در درک محتوا و صمیمیت بین مخاطب و کسب و کار رو تا حد امکان و به صورت اصولی، افزایش بدیم.

توضیحات تصویر: در تبلیغ اول شاهد هستیم که کلمه‌ی کلیدی keyword با عنوان PPC Management در متن تبلیغ به کار رفته و سیستم تبلیغات ادوردز این کلمه رو به طور خودکار در متن تبلیغ بُلد bold کرده. این در حالیِ که در تبلیغ دوم و سوم همین صفحه اثری از کلمه‌ی کلیدی keyword در متن تبلیغات نیست. نکته‌ی مورد نظر در این باره چشمگیر بودن تبلیغ اول به علت استفاده از کلمه‌ی کلیدی keyword در متن تبلیغ هست.

کوالیتی اسکور در گوگل ادوردز بر امتیاز تبلیغ Ad rank که شاخص اصلی در تعیین جایگاه تبلیغ محسوب میشه، تاثیر به سزایی داره. می‌تونید نوشته‌ی مرتبط با همین موضوع با عنوان اد رنک Ad rank شاخص اصلی تعیین جایگاه تبلیغات گوگل ادوردز رو مطالعه کنید.

لطفا در صورت رضایت از محتوای وب سایت، مقالات بلاگ ادزیرو رو با همکاران و دوستان علاقه‌مندتون به اشتراک بذارید.

منبع: Google Support