ساخت روبات برای تلگرام چگونه است؟!

آیا میدانستید ساخت روبات برای تلگرام چگونه است و برای ساخت آن چه چیزهایی نیاز دارید و باید بدانید؟!

برای ایجاد یک روبات چه هزینه‌هایی لازم است؟

پاسخ: هزینه برنامه‌نویسی  + هزینه هاست
برای ایجاد یک روبات، نیاز به مقداری برنامه‌نویسی دارید که با API روبات‌های تلگرامی ارتباط برقرار کنید.

بجز برنامه نویسی چطور؟ آیا هاست لازم است؟

پاسخ: با توجه به انتظار شما از ربات، ممکن است هاست نیاز باشد یا نباشد.
۱) اگر بخاهید روبات شما قابلیت پاسخ بلافاصله به کاربر را داشته باشد، لازم است یک فضا در اینترنت داشته باشید و سرویس webhook خود را با API تلگرام فعال کنید. سرور موردنیاز برای این کار نیز باید متناسب با تعداد درخواست مخاطبین ربات شما باشد. مثلا برای یک ربات ساده و تفننی، یک هاست اشتراکی ارزان کافی است اما برای رباتی که بخواهد به کاربر فایل‌های سنگین دریافت کند (یا در آینده نزدیک دریافت کند) و روی آنها هم پردازش خاصی انجام دهد یا رباتی که چندصدهزار درخواست در ساعت را باید پاسخگو باشد، یک سروری اختصاصی و مجزا نیاز است.
۲) اما اگر ربات شما نخواهد بلافاصله پاسخ دهد بلکه مثلا یک روبات خبرنامه‌ای است که کاربران فقط باید دکمه start را بزنند تا عضویتش در آن تائید شود و بعدا در زمان‌هایی که شما خواستید، مطالب را به کاربران عضوشده ارسال کنید، نیازی به سرور نیست و با یک برنامه تحت سیستم‌عامل هم می‌توانید هر زمانی که نیاز بود، به اینترنت وصل شوید و به تمام کسانی که دکمه Start ربات شما را زده‌اند، مطالب جدید را بفرستید یا به کسانی که در ربات شما سوال خاصی را خطاب به شما مطرح کرده‌اند، پاسخ مختص آن فرد را ارسال کنید. در این حالت نیاز نیست هزینه‌ای برای هاست پرداخت کنید.

آیا بدون صرف هزینه می‌توان صاحب یک روبات شد؟

پاسخ: بله
مثلا سرویس آنلاین paquebot.io برای همین منظور ایجاد شده است و اتفاقا ربات‌های ساده زیادی با اینگونه سرویس‌ها ساخته شده است اما چند نکته منفی در اینجا وجود دارد:
۱٫ ربات‌هایی که با این روش ایجاد می‌شود بسیار ساده و تفننی هستند و فاقد قابلیت‌های رباتی هستند که برنامه‌نویسی شده است.
۲٫ ربات‌هایی که با این روش ایجاد شده (حسب تجربه شخصی نویسنده در تعامل با آنها) کند بوده و به درخواست کاربر دیر جواب می‌دهد و گاهی جواب نمی‌دهد!
۳٫ کاربرانی که شما با تلاش خود برای ربات خود جمع کرده‌اید، می‌تواند به سادگی توسط ارائه‌دهنده سرویس رایگان برای ارسال تبلیغات و … مورد سوء استفاده قرار گیرد.

آیا کاربر برای کار با روبات همواره باید دستورات خاصی را تایپ کند؟

پاسخ: خیر
اگر فقط اینطور بود که روبات‌ها برای بسیاری از افراد نامطلوب و ناگوارا و بی‌استفاده می‌شد.
تلگرام علاوه بر ورودی (متنی، فایلی) کاربر، ۲ ورودی دیگر را برای کاربران روبات فراهم کرده است:
۱) صفحه کلید جایگزین: این صفحه کلید توسط برنامه‌نویس تعریف می‌شود و یک نمونه تصویر از آن را در ابتدای همین پست می‌بینید. این صفحه کلید در وسایل دارای صفحات لمسی، جایگزین صفحه کلید مجازی خود وسیله می‌گردد و در نسخه تحت وب تلگرام، به صورت لینک‌هایی در زیر ورودی متن ظاهر می‌شود که کاربر می‌تواند روی آن کلیک کند. حتی برای شروع نیز لازم نیست دستوری تایپ کنید و تلگرام دکمه Start را برای این منظور به شما نشان می‌دهد.
۲) ورودی خط دستور (command): دستورها با علامت اسلش (/) آغاز می‌شود و هر رباتی می‌تواند تعدادی دستور داشته باشد. این دستورها را لازم نیست حفظ باشید بلکه تلگرام خودش دکمه‌ای در کنار ورودی متن تعبیه کرده که با کلیک روی آن، لیست دستورات آن روبات ظاهر می‌شود.

ممکن است بگویید دستورات چه خاصیتی دارد و چه نیازی به وجود آنها هست؟

به ظاهر حق با شماست! اما یک نکته ظریف اینجا وجود دارد؛
اگر بخواهید که روبات شما علاوه بر شخص، با گروه‌های تلگرامی نیز تعامل داشته باشد، لازم است از دستورات بهره ببرد چرا که تلگرام برای حفظ حریم خصوصی افراد فعال در گروه، اجازه دسترسی به نوشته‌های گروه را به رباتی که خود یکی از اعضای گروه است، نمی‌دهد و تنها نوشته‌هایی که با اسلش شروع شده باشد و حاوی دستورات از پیش تعریف شده ی آن ربات باشد، به آن ربات ارسال می‌گردد.

یک پاسخ

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *