بلاگر چیست؟

در عنوان “انواع اینفلوئنسر بر اساس پلتفرم”، توضیح مختصری پیرامون بلاگر ، ولاگر و اینفلوئنسر بر اساس پلتفرم‌هایی که در آن مشغول به فعالیت هستند خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. بلاگرها و ولاگرها اغلب در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های انتشار ویدیو مانند یوتیوب یا اینستاگرام فعالیت می‌کنند و زمینه فعالیت هریک از آن‌ها متفاوت است.

دسته‌بندی بر اساس پلتفرم، موضوع و زمینه‌ی فعالیتشان صورت می‌گیرد. در این بین می‌توان به “بلاگر کتاب” ، “بلاگر روزمرگی” یا اصطلاحا لایف استایل، “فشن بلاگر”ها و “بلاگر کودک” به عنوان نمونه‌هایی از “انواع بلاگر” اشاره داشت. “درآمد بلاگر”ها بسته به زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند و توسعه و گسترش فعالیتشان در پلتفرم‌های مختلف، متفاوت است.

انواع بلاگر

در دنیای دیجیتال، به انواع مختلف بلاگر و ولاگر برخورد خواهید کرد. هر کدام برای رسیدن به هدف خود، محتوای مخصوص خودشان را تولید می‌کنند. اگر قصد راه اندازی یک بلاگ، یا تمایل به همکاری با یک بلاگر را دارید؛ لازم است زمینه‌ی فعالیت خود را مشخص کنید تا مناسب‌ترین انتخاب ممکن در میان بلاگ و بلاگر‌ را داشته باشید. در این عنوان به معرفی و بررسی انواع بلاگر بر اساس نوع فعالیت می‌پردازیم.

بلاگرهای بلاگ شخصی – Personal Blog

بلاگرهای بلاگ شخصی – Personal Blog، روی یک موضوع و مخاطب خاص متمرکز نیستند و موضوع این بلاگ‌ها بیشتر پیرامون علایق و سرگرمی‌های بلاگر می‌چرخد که از جمله معروف‌ترین این زمینه‌ها می‌توان به ورزش، تکنولوژی، سیاست، زندگی روزمره، موسیقی، شاخه‌های هنری و غیره اشاره داشت.

در بلاگ‌های شخصی – Personal Blog، اغلب نویسندگان یا در پی ایجاد تغییری هستند یا در حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات و دانش تخصصی خود با مخاطبینشان هستند. در نتیجه یک بلاگر در بلاگ شخصی خود می‌تواند درباره هر چیزی و هر موضوعی بنویسد و ممکن است محتوایی که در آن منتشر می‌شود متمرکز بر تنها یک موضوع نباشد و از انسجام خاصی برخوردار نباشد.

بلاگر برندسازی شخصی – Pesonal Branding

بلاگر در برندسازی شخصی – Personal Branding، روی تجارت و برند شخصی خود متمرکز است. تفاوت این بلاگ با بلاگ شخصی – Personal Blog این است که شخص بر روی یک موضوع متمرکز است و پیرامون آن موضوع اما با محوریت شناساندن خود به مخاطبینش به تولید محتوا می‌پردازد. هدف از تولید محتوا در چنین بلاگ‌هایی ارائه اطلاعات همه جانبه به مخاطبین است که موجب اعتماد بیشتر آن‌ها به برند و محصولات و خدمات ارائه شده توسط شخص مورد نظر می‌شود.

اکثر بلاگرها در شبکه‌های اجتماعی بر روی این موضوع متمرکز هستند و به صورت تخصصی روی یک موضوع کار می‌کنند. موضوع بلاگ آن‌‌ها می‌تواند هرچیزی باشد و بسیار مهم است که در حوزه تخصصی خود فعالیت کنند. در عین حال اکثر بلاگ‌های حوزه‌ی برندسازی شخصی – Personal Branding پیرامون توسعه فردی، رشد، راه‌های موفقیت و غیره صحبت می‌کنند.

بلاگر بلاگ‌های خدماتی

فعالیت بلاگرهای این حوزه بر اساس محتوای بلاگ خدماتی که مشغول تولید محتوا برای آن هستند تعیین می‌شود. اغلب این بلاگ ها متعلق به افرادی است که یا در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کنند و یا تصمیم گرفته‌اند تا علاوه بر اجرای خدماتشان در فضای دیجیتال، خدمات خود در حوزه دیجیتال را به کاربران خود نیز ارائه دهند. بلاگر بلاگ‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ جزئی از این دسته محسوب می‌شوند.

بلاگر نیچ بلاگ – Niche Blog

در زبان فارسی با نام‌های “بلاگ گوشه‌ای” برای Niche Blogs و “بازاریابی گوشه‌ای” برای Niche Marketing روبرو هستیم که از دید مترجمین ادزیرو به هیچ‌وجه ترجمه درستی برای این عبارات به حساب نمی‌آید و بهتر است برای حفظ ماهیت اصلیت این عبارات از معادل سازی ظاهری این کلمات در فارسی با عناوین “نیچ بلاگ” و “نیچ مارکتینگ” استفاده شود. لازم به ذکر است معادل‌های رسمی فارسی برای این عبارات از ترجمه‌ی مستقیم یا تحت‌اللفظی آن‌ها هم سخت‌تر درک می‌شود.

بلاگرهای نیچ بلاگ – Niche Blog که معمولا بر روی یک موضوع خاص تمرکز دارند و اغلب محتوای آن‌ها در حوزه سرگرمی، آموزش، یادگیری، تکنولوژی، موسیقی و هزاران مورد دیگر است. سرانجام این نوع بلاگ‌ها با فعالیت گسترده‌تر و تولید محتوای حرفه‌ای تر تبدیل به نوعی برند شخصی یا کسب و کار آنلاین می‌شوند.

این بلاگ ها اغلب به صورت اختصاصی در مورد موضوعی است که شخص یا تیم بلاگر در آن حوزه متخصص است و همین امر باعث می‌شود تا به جذب مخاطب بپردازد. پس از جذب اعتماد مخاطبین با ارائه اطلاعات تخصصی و دانش و مهارت خود در قالب تولید محتوای حرفه‌ای، قالبا شروع به تولید محتوا می‌کنند. بلاگرهای این زمینه به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • سرمایه گذاری
  • ورزش
  • هنر
  • فیلم و تئاتر
  • موسیقی
  • آشپزی
  • مسافرت
  • ماشین
  • شیوه زندگی – Life Style
  • روزمرگی
  • سیاست
  • تکنولوژی

بلاگر نیاز نیست که محتوای تولید شده خود را در بلاگ شخصی خود منتشر کند. اکثر فعالان این حوزه در اینستاگرام – Instagram و یوتیوب – YouTube فعالیت می‌کنند. این افراد رفته رفته تبدیل به بلاگر در حوزه تخصصی خود می‌شوند و از طریق محتوای خود کسب درآمد می‌کنند. در دیگر عناوین آکادمی ادزیرو به بررسی هر یک از این “نیچ بلاگ”ها خواهیم پرداخت.

در صورت تمایل به استفاده از خدمات تبلیغاتی اینستاگرام، شما عزیزان با مراجعه به صفحه تعرفه تبلیغات اینستاگرام، قادر به مشاهده هزینه تبلیغات اینستاگرام خواهید بود.

عناوین مکمل

اینفلوئنسر کیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ
انواع اینفلوئنسر بر اساس پلتفرم
انواع نیچ بلاگ

منبع: later